Måste vara i centrum

 
 
 
 
 

                                                      30 mars

 

När jag fick   höra att Al-Anon var ett program där vi lär oss att sätta oss själva i   centrum, undrade jag vad andra skulle anse om mig om jag uppförde mig enligt   den principen. De skulle säkert tycka att jag var hänsynslös, obetänksam och   nonchalant. Det var precis vad jag anklagade alkoholisterna i mitt liv för!   Sådan ville jag inte vara. I stället försökte jag göra sådant för andra som   såg kärleksfullt och generöst ut, även när jag inte alls hade lust till det   och jag kunde inte förstå varför jag ofta blev så harmsen efteråt.

Mina   ansträngningar att vara osjälvisk genom att försöka vara alla utom mig själv   till lags fungerade inte. Deras reaktion var viktigare än vad som verkade vara   det rätta för mig. Det fanns inget villkorslöst i detta givande. Min sponsor   fick mig förstå, att om jag var mer uppmärksam på mig själv och på att göra   det jag trodde var det bästa, skulle jag bli fri

 

Dagens   påminnelse

Al-Anons program   fungerar när jag har fokus på mig själv, går på många Al-Anon – möten och   sätter mitt tillfrisknande före allt annat. Allteftersom jag blir mer och mer   mig själv får jag lättare att bemöta andra med kärlek och respekt.

 

”Vi har störst   möjlighet att hjälpa andra när vi själva har lärt oss hur vi uppnår   sinnesro.”

                                                                                                         De tolv stegen och traditionerna

 

Jag tycker att jag har vart egoistisk i mitt liv och är det nog fortfarande. Fast jag själv drabbades ju ut av sjukdomen alkoholism. Så det är svårt eftersom jag nog redan nu försöker att vara i centrum. Fast jag är nog väldigt utanför. Ja et är ju vad jag själv tycker. Jag måste bli mer osjälvisk men jag får inte bara vara till lags mot andra jag måste även tänka lite på mig själv också. Jag har ju ingen sponsor och skulle säkert behöva en sådan. Fast undra om jag ska ha en sponsor i AA och en i Al-Anon? Men jag har varken sponsor i AA eller Al-Anon.

Jag går ju mer på AA möten än jag går på Al-Anon, fast jag försöker att i alla fall gå en gång i veckan på vardera. Jag måste fokusera mig på mig själv. För att jag ska kunna hjälpa andra, men jag duger ändå så som jag är och hoppas att min blogg kan hjälpa andra i sitt tillfrisknande. Ge gärna kommentarer så att jag kan veta att ni gilla min blogg. Fast om ni inte gillar den så kommer jag ändå fortsätta att skriva i den, för det gör jag för mig själv.

 

 

Kommentera här: