Älska mig själv!

 
 
 

29 mars

Det är dags att   börja vara trevligare mot mig själv. Rösterna i mitt huvud som säger till mig   att jag inte duger talar inte sanning; de speglar den skadade självkänsla som   man får av att leva med alkoholism. När jag inser det kan jag säga åt dem att   tiga för jag tänker inte lyssna längre!

Tillfrisknandet   i Al-Anon har gett mig mildare, mer kärleksfulla tankar. Dessa påminner mig   om att jag är värd att älska och att jag kan lära mig älska mig själv. När   jag öppnar mitt sinne tillräckligt mycket för att uppfatta budskapet kan jag   också börja höra alla andra underbara ljud i livet, och de hånfulla tankarna   försvinner.

 

Dagens   påminnelse

Att behandla mig   själv med vänlighet och respekt hjälper mig att utmana min egen självkritik.   I dag ska jag fästa särskild uppmärksamhet vid varje röst som talar   kärleksfullt.

 

”Vi måste lära   oss att leva och koncentrera oss på det som är bra för oss och till nytta i   våra liv, och låta andra ta hand om sig själva.”

                                                                         Hur kan jag hjälpa mina barn?

 

Ja hela min barndom så var det alkohol i mitt liv. Uppväxt med en mamma och pappa som drack, hade tre äldre bröder som också drack rätt duktigt. Jag själv började också fly in i alkoholens dimma. Jag förstår att jag inte fick några tjejer eftersom jag jämt var berusad. Men jag har aldrig slagit mina tjejer, men jag har nog vart frånvarande och tänkt mycket på mig själv. För jag vet att vi alkoholister är väldigt själv upptagna.

Fast nu när jag är nykter så måste jag tänka lite snällare tankar om mig själv. Men i dag ska jag tänka mer på min fästmö som fyller två gånger 25 år. Fast hon har ju så ont i ryggen efter ett diskbråck hon fick i somras. Men älskar man inte sig själv är det svårt att älska andra. Jag skapade ju FB gruppen Duger som jag är. För att visa att jag duger trots alla mina problem med mig själv. Jag duger trots mina sjukdomar som alkoholism och hjärnskadan jag fick i samband med mitt missbruk.

 

 

 
 

Kommentera här: