Ta lite i taget.

 
 

 

 

 

31 juli

 

Hushållsarbete   har alltid vart en källa till konflikt mellan mig och min älskade   alkoholist. Jag känner mig   ofta så överväldig av allt som måste göras   att jag inte kan organisera. När han sedan dricker, blir han arg över   det som måste dammas av, tvättas eller plockas upp.

     Nyligen städade vi köket efter en stor frukost. Utan att tänka på det,   flyttade jag lådorna på en kylskåpshylla och torkade upp utspilld   vätska. Ingen stor sak, men en del av kylskåpet blev rent. Jag tänkte: ”Kanske   är det helt enkelt det som är att städa. Om jag gör en liten sak i   taget, så blir någonting färdigt.” Ett ljus gick upp för mig.   Det är   vad ”En dag i taget” går ut på! När jag tar en dag, ett ögonblick, ett uppdrag   i taget och verkligen koncentrerar mig på det, blir mycket mer gjort.

 

Dagens   påminnelse

När jag kommer   på mig själv med att känna mig överväldigad eller ur stånd att göra   någonting för att det är   så mycket att göra att inte vet vad jag ska   börja, ska jag stanna upp ett   ögonblick och påminna mig om att ta ett   steg, en dag i taget.

 

”Genom att komma   ihåg att vi bara kan leva en dag i taget lyfter vi av oss det förflutnas   börda och slipper oroa oss för framtiden, som ingen av oss vet något om   i alla fall.”

                                                              Detta är Al-Anon

Jag hatar ju att städa. Har gjort det i hela mitt liv. Det var nog därför alla kvinnor lämnade mig. Fästmön är arg på mig för att jag inte städar. Jag brukar städa sovrummet. Men har slarvat med det igen. Jag måste verkligen ta tag i det. Nu är semestern snart slut men jag har inte städat någonting. Vi har lyssnat på ljudboken Journal 64 av Jussi Adler-Olsen uppläst ut av Stefan Sauk och vi har lyssnat på hela den sviten ut av kommissarie MØrk och hans avdelning Q. Så hela semestern har vi vart inne. Eftersom fästmön har så svårt att gå. Ja själv har jag vart på möten. Allt för min egen nykterhet. Jag måste försöka plocka undan lite i taget. Fast om jag sätter igång så brukar det komma igång och bli lättare. Fast jag är en sådan som aldrig kommer igång och städa. Jag är lat och slö. Det är en ut av mina karaktärs defekter som jag har. Jag lider ut av lättja och slöhet. Jag har lärt mig att ta en dag i taget. Har lärt mig att ta det lugnt. Men jag måste ändå göra det och inte gömma mig för det som jag inte tycker om att göra. Ska försöka göra Al-Anons steg också. Men måste ju köpa steg boken då.

Kommentera här: