Jag väljer att må bra i dag.

 

 

                                                     30 juli

 

Jag har ofta hört att lyckan är ett inre arbete, och för det mesta kan jag vara så lycklig som jag bestämmer mig för att vara. Men ofta har lyckan vart flyktig. Jag vet att det är   orealistiskt att förvänta sig att vara lycklig hela tiden, men jag tror att   jag kanske skulle uppnå den mycket oftare om jag verkligen bestämde mig för   att vara lycklig. I stället väljer jag lyckan men överger mitt val vid minsta   tecken på svårigheter. Hur fast är mitt beslut egentligen om jag tillåter   även mindre problem att beröva mig mitt välbefinnande?

   Löften kräver arbete; det är en disciplin. När jag lovar mig själv något, måste jag fråga mig vad jag verkligen vill ha   och om jag är villig att arbeta för det. Det är svårt att bryta gamla vanor.   Om jag är van att reagera på mina problem som om jag vore ett hjälplöst   offer, är det kanske inte så lätt att hålla fast vid mitt beslut att vara   lycklig. Ibland kan en attitydförändring hjälpa: Kanske kan jag se mina   problem som möjligheter att engagera mig djupare i mina val. Med andra ord   kan varje problem påminna mig om att jag vill vara lycklig – och att jag   verkligen menar det.

 

Dagens påminnelse

 

När jag gör ett val och håller   fast vid det, lär jag mig själv att mina val har betydelse och att jag är   värd förtroende. Jag har en möjlighet att engagerad mig i ett av mina val i   dag.

 

”Själva vårt liv beror av att allting upprepas ända tills vi svarar från vårt inre.”

                                                                                                          Robert   Frost

 
 
Ja i dag vill jag må bra, jag väljer att inte må dåligt i dag. Fast jag vet att varje dag så kan problem dyka upp. Men jag ska välja att inte gräva ned mig i problem. Känner jag bara lycka i bröstet så kan jag visa det utåt. Jag brukar ju tänka på att det kunde ju ha vart värre. Jag är glad över att vara nykter och att jag lever ett något så när bra liv.
Är en människa som mår bra trots att jag kan ha små problem ibland, men som sagt att, jag brukar tänka på att det kunde ha vart värre. Jag läser tredje stegs bönen och lämnar över till min högre kraft i dag. Tänkte försöka städa hemma nu när inte solen strålar ute. Den får stråla i mitt hjärta i stället.

Kommentera här: