Jag duger så som jag är.

                     

 

                                        1   juli

 

Många av oss har ägnat alltför   mycket tid åt att vantrivas med oss själva och vad vi gjort. Kanske har vi   fått hård kritik av andra eller helt enkelt tappat perspektivet och blivit   alltför stränga mot oss själva. I dag har vi en möjlighet att sluta med den   sortens destruktiva tänkande. Är det inte dags att tillåta oss att trivas med   oss själva?

   Det tar tid för gamla tvivel att ebba ut   och för sår att läkas. Självförtroendet kommer sakta, men växer med övning.   Vi kan börja med att erkänna att vi faktiskt har goda egenskaper. De av oss   som har huvudet fullt av negativa, självkritiska tankar kan anstränga sig   litet extra för att motverka dem med positiva tankar. För varje brist vi   hittar kan vi också försöka hitta en tillgång. Några av oss tycker det går   lättare om vi räknar upp fem eller tio saker från den gångna dagen som vi kan   glädja oss åt innan vi somnar.

   Med övning lär vi oss att behandla oss   själva med ömhet och medkänsla. Vi har alla många beundransvärda egenskaper,   och bör tillåta dem att stråla klart.

 

          Dagens påminnelse

I dag ska jag komma ihåg att   jag är en fantastisk mänsklig varelse.

 

”Allting utom kärlek lämnar rost i din själ.”

                                                            Langston   Hughes

 
 
Jag vill sluta slå på mig själv. För jag duger så som jag är. Trots att jag vet att jag har många brister, så har jag även, många bra egenskaper. Jag har hela tiden sett ned på mig själv förut. Jag har inte dugt så som jag är. Jag är kort och inte trott att jag har klarat av någonting. Fast jag klarar av mycket. Jag skapade gruppen Duger som jag är på FB för att visa att även jag trots min alkoholism och hjärnskadan jag fick i samband med misshandeln, duger så som jag är. Önskar er alla som läser min blogg en underbar dag.

Kommentera här: