Måste även ringa mina vänner!

6 januari

 

 

Mellan mötena behöver jag hålla tät telefonkontakt med andra Al-Anon - medlemmar. Liksom många andra som påverkats av sjukdomen alkoholism var jag tyngd av alldeles för mycket när jag kom in i programmet. Mycket tålmodigt lyssnande i andra änden av telefonlinjen hjälper mig att bli av med bördorna.

Att tala om mitt tillfrisknande i Al-Anon på telefon får mig att vända till andra för att få stöd. Den person jag pratar med är inte min rådgivare, biktfader eller problemlösare. Han eller hon är inte heller tvungen att lyssna på mina snyfthistorier.

Istället kan den personen hjälpa mig att reda ut saker ting. Ibland blir jag påmind om en Al-Anon – idé eller ett redskap som gör det möjligt för mig att få perspektiv på min situation. Jag får inga råd om vad jag borde eller inte borde göra. – det är upp till mig att bestämma. När samtalet är slut har jag oftast fått litet befrielse från det problem som verkade så enormt när det var instängt i mitt huvud.

 

Dagens påminnelse

 

Där mitt ansvar att lösa mina egna problem med hjälp av Gud sådan jag uppfattade honom. Eftersom Gud ofta talar genom andra människor, visar jag mig villig att ta emot den hjälpen när jag ringer ett Al-Anon – samtal.

 

”Vi kan inte klättra uppför ett rep som bara sitter fast i

vårt bälte”.

William Ernest Hocking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja det här gäller ju även vi som har drabbats ut av sjukdomen. Den kan ju oftast vara ärftlig så som jag växte upp med den här sjukdomen. Vi måste prata med våra bröder och systrar som har den här sjukdomen. Fast en del av oss erkänner ju inte att han eller har den. För de verkar som en del inte vill inse att de har samma sjukdom som sin mor och far. De kanske skäms över sin uppväxt och flyr själv in i alkoholens tortyr.

Även vi som går i AA måste ha telefon kontakt med varandra. Jag ska faktiskt erkänna att jag är nog dålig på att ringa mina vänner. Fast i går kväll så var det två stycken ut av mina gamla vänner som hörde ut av sig. Ingen ut av dem är med i någon ut av de grupper som jag är med i. Jag har ju inga Al-Anon vänner fast jag har ju flera AA vänner. Fast jag har nog vart dålig på att ringa dem. I dag så är det möte i min hemma grupp. Även så har vi praktiskt möte i dag.

Kommentera här: