Måste se mina egna problem!

 

 

                                                     29 december

 

Det händer att jag blir   irriterad på precis allt hos alkoholisten i mitt liv. Ibland känns det som om   han till och med häller upp frukostflingorna på fel sätt! Det är naturligtvis   viktigt att jag lär mig att bli varse och skydda mig mot oacceptabelt   beteende, men det handlar inte alltid om ett sådant. När jag kommer på mig   själv med att iaktta och kritisera varje liten detalj i alkoholistens   beteende, kan det vara tecken på att jag har missat något hos mig själv. Är   det något på jobbet som har väckt min rädsla? Har jag hört något på ett möte   som väckt obearbetad ilska från mitt förflutna? Reagerar jag på det här   sättet på grund av gammal harm som jag valt att inte sätta ord på? Att ringa   en Al-Anon – vän kan hjälpa mig att reda ut det hela.

 

Dagens påminnelse

Det kan vara nästan lika svårt   för mig att sluta kritisera som det är för alkoholisten att sluta dricka –   det känns ju så nödvändigt ibland! Men även om kritik och negativa tankar kan   fungera som en säkerhetsventil för min smärta, löser de aldrig mina problem.   I slutändan undviker jag bara att lära känna mig själv.

 

”En människa kan se minsta korn i någon annans hår men inte flugorna   på sin egen näsa.”

                                                         Mendele   Mocher Seferim

 
 
Ja jag måste se mina egna problem. Jag lever inte med någon alkoholist i min närhet för tillfället. Men jag är uppväxt med alkoholism och blev själv en sådan. Men jag är nykter nu sedan 1997. Fast många beteenden har jag kvar sedan jag själv drack. Jag fick ju ingen normal uppväxt eftersom jag började fly in i alkoholens dimma direkt. Då kan det vara svårt att veta hur jag egentligen ska bete mig. Fast jag är jag och jag vet att jag duger så som jag är.
Jag mins när jag arbetade med stegen med en sponsor i AA. Men tyvärr så finns han inte längre här i livet. Men han sa att harmas jag över något eller någon så pekar tummen mot dig själv. Oftast har även jag de felen som jag harmas över. Vi måste på våra egna fel innan vi anklagar någon annan.

Kommentarer:

1 Sofia:

skriven

Hej! Vad bra att jag hittat dig. Jag kommer börja följa dig och din kamp här på bloggen. Jag är fortfarande "ny" på området, har pga en rad händelser de senaste månaderna förstått att min man är alkoholist och att jag är medberoende sedan barnsben. Vi har alla våra monster att kriga mot, och det hjälper mig att få ta del av andras berättelser.

Svar: Vad kul att du hittade hit. Ja vi måste hålla ihop mot den här förbannade sjukdomen. Tar din man bara en dag i taget så hoppas jag verkligen att det kommer att gå bra. Jag vet att jag bara kan ta en dag i taget, förhoppningsvis så är jag nykter i morgon också.
Christer

Kommentera här: