Kan inte ändra på det som har skett!

 

 

 

                                                       13 december

 

När jag på cykel   flyger utför en backe känner jag mig alltid otroligt levande, i total   balans. Al-Anon hjälper mig att balansera mitt liv som vore det en   cykeltur och bära med mig   den livskraften varje dag – särskilt när jag   tillämpar slagordet ”Lev och låt   leva”.

   Jag   försöker ta emot allt livet för med sig med öppna armar, både glädjen   och sorgen, för allt har något att ge mig.   Den upptäckten gjorde jag   på ett Al-Anon – möte, när jag hörde någon säga: ”Undrar vad som händer   om jag börjar tacka Gud när det dyker upp problem?” I början fick jag   väsa fram mitt ”Tack, Gud” mellan sammanbitna tänder.   Allteftersom   tiden gick kunde jag sluta bita ihop och ersätta självömkan med tacksamhet.   Jag började leva på riktigt.

   När   jag lever mitt eget liv till fullo är det lättare att låta andra leva   sitt. Jag blir mer levande. Jag ber att andra   ska välsignas med   detsamma.

 

Dagens   påminnelse

Jag önskar dem   jag älskar det allra bästa. Jag utvecklas till att uppskatta glädjen i   att delta helt och   fullt i livet. Och jag väljer att låta andra njuta   av den ibland svåra men alltid värdefulla välsignelsen att lära sig av   alla sina erfarenheter. I dag ska jag ”leva och låta leva”.

 

”Nog finns det   mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.”

                                                           Karin Boye

 

Ja jag får vara tacksam över att jag blev svårt misshandlad 1995. Hade jag inte blivit det så kanske jag inte hade vart nykter i dag, eller haft det jag nu har. Ja cykla kan jag inte längre på grund ut av hjärnskadan jag fick i samband med misshandeln. Fast det är klart, jag vet ju inte, jag har inte försökt. Jag äger ingen cykel och känner ingen som äger någon cykel.

Fast den tiden kommer säkert när jag stöter på någon som har en cykel som jag kan prova på. Men jag ska leva i nuet. Försöka glömma det som har varit och sia i framtiden kan jag inte.

Jag kan aldrig ändra på någon annan person, fast jag kan ju få hen på bättre tankar. Jag måste lära mig att leva i nuet. Jag kan inte förändra det som har hänt, fast jag kan se till att det inte händer mig igen genom att inte ta det första glaset.

Kommentera här: