Göra saker för min egen skull.

 

 

                                                        28   augusti

 

Jag hade aldrig vågat lita på   någon så som jag litade på min första Al-Anon – sponsor. Med vacklande   självförtroende hade jag bett henne sponsra mig: jag var ett enda elände,   skulle hon vilja ha mig? Jag var säker på att hon skulle säga nej eftersom   jag inte trodde jag var värd att bli räddad. Hennes positiva reaktion   överraskade mig fullständigt.

   Lugnt och fint ledde hon mig genom Stegen.   Jag var i så desperat behov av att må bättre att jag var villig att prova   vilka hon än föreslog av Al-Anons verktyg eller idéer. Jag levde, andades och   åt Al-Anon.

   En ensam dag ringde jag henne och grät i   förtvivlan över att jag aldrig fick grepp om hur jag skulle må bättre. Vad   hon sade i detta avgörande ögonblick var: ”Jag känner ingen som är så villig   att arbeta med programmet som du.” Min sinnesstämning lättade genast! Hon   hade sagt till mig det jag inte kunde säga till mig själv, men jag visste att   det var sant – jag var mycket villig. I detta ögonblick av insikt visste jag   att jag skulle bli bra, eftersom jag hade det som behövdes. Med tiden hjälpte   mig hennes exempel att ge den sortens erkänsla till mig själv.

   Jag hade tagit en chans. Jag hade visat   tillit. Och som en följd av det lärde jag mig att jag var värd att räddas!

 

Dagens påminnelse

Att lära mig sätta värde på mig   själv kan börja med att ha modet att finna, och använda mig av, en sponsor.

 

”Ingenting vi gör hur dygdigt det än må vara, kan lyckas på egen   hand; därför räddas vi av kärlek.”

                                                         Reinhold   Niebuhr

 
 
 
Jag har ju ingen sponsor i vare sig Al-Anon eller AA. Inte heller har jag kontakt med någon i ACA. Fast jag har pratat med en kille i AA som säger att jag inte behöver någon sponsor, fast jag har ju hans telefon nummer om det skulle kärva till det för mig. Jag gjorde stegen med en sponsor som blev kallad upp till sin högre kraft.
Jag mins när jag gjorde steg fyra med honom, jag höll på att slita med listorna för att han skulle bli nöjd. Då kom jag på att det är ju inte för hans skull jag gör listorna utan för min egen skull. Då gick det lättare.
Jag kan göra saker för andra men till glädje för mig själv.

Kommentera här: