Det är ju bara en själv som vet om man har poblem.

 

                                      27 augusti

 

På mitt första Al-Anon – möte   blev jag besviken när jag fick de Tolv Stegen i stället för en ”så förändrar   du alkoholisten – lista”. Ändå var jag tillräckligt desperat för att prova   stegen i alla fall.

   På mitt andra Al-Anon – möte trodde jag   mig ha klarat av de första tre stegen rätt så bra – jag viste att jag var   maktlös, jag trodde på Gud och jag var villig att dumpa mina problem hos vem   som än ville ta hand om dem. Medan jag fortsatte gå på möten började jag   förstå att jag inte var riktigt villig att erkänna min maktlöshet, för varför   skulle jag annars hålla på att försöka kontrollera allt och alla omkring mig?   OK, så jag struntade i det där med att släppa taget och låta Gud ta över.

   I dag är jag så glad att ha en tålmodig   Gud. En Gud som griper in och ordnar upp saker och ting på ett sätt jag   aldrig skulle ha kunnat föreställa mig när jag äntligen säger: ”Inte som jag   vill, utan som du vill”. De första tre Stegen är inte så enkla som jag en   gång trodde, men i Al-Anon har jag lärt mig att sträva efter framsteg, inte   perfektion.

 

Dagens påminnelse

När jag handskades med   alkoholism utan Al-Anons hjälputvecklade jag överlevnadsstrategier. De är   inte längre tillräckliga. Al-Anon lär mig en ny och bättre förmåga. Jag ska   försöka vara tålmodig mot mig själv. Det går jättebra.

 

”Så länge du lever, fortsätt lära dig hur du ska leva.”

                                                                                     Seneca

 
 
Jag kom ju till Al-Anon genom AA, eftersom jag är uppväxt i en dysfunktionell familj. Jag har ju många vänner som har alkohol problem. I Al-Anon får jag veta att jag kan aldrig få någon annan nykter. Fast så länge jag själv är nykter så kan de som lider ut av sjukdomen kan kanske komma på att det kan vara ska försöka dra ned på drickandet. Men det är ju bara en själv som kan ta det beslutet.
Jag var på ett vuxet barn möte i går och i dag så blir det mötesfri dag. Ska försöka få kraft att städa undan lite.

Kommentera här: