Jag duger trots allt

 

                                   29 april

 

Jag växte upp med skuldkänslor   och klander mitt bland sträng kritik och konstant rädsla. Även nu, efter år   av tillfrisknande i Al-Anon, reagerar jag med skuldkänslor, förstorar upp   betydelsen av mina misstag och tänker ofta mycket negativt om mig själv, när   jag tänker på misstag.

   I Al-Anon lär jag mig att se mer   realistiskt på mig själv. Förvisso har jag kämpat med alkoholism och fått en   och annan smäll. Jag har gjort många misstag som inte hade något att göra med   alkoholism, men jag är inte elak. Det är dags att sluta upp att behandla mig   själv som om jag vore det.

   Det fanns en tid när den enda makt jag   tyckte att jag hade var makten att röra till allting. Numera är jag fri att   se på mina misstag utan att blåsa upp dem i storlek, eftersom jag lärt mig   att tro på mig själv och min förmåga att förbättra mitt eget liv. Jag kan   lära mig att sluta upprepa dessa misstag, och jag kan gottgöra den skada jag   har gjort.

 

             Dagens   påminnelse

 

Jag ska inte kedja fast mig vid   det förflutna med självutplånande skuldkänslor eller genom att blåsa upp   betydelsen av mina misstag. I dag ska jag i stället möta mitt förflutna och   hela gamla sår, så att jag kan gå framåt mot ett rikare och mer glädjefyllt   liv

 

”Du behöver inte lida av ständigt kaos för att växa.”

                                                                                  John   C Lilly

 

 

Jag växte också upp i en dysfunktionell familj och blev själv en missbrukare. För jag ville fly in i berusningen. Det är ett ut av mina problem, att jag bara vill fly. Jag har väldigt negativa tankar om mig själv. Jag startade en sida på Facebook som heter Duger som jag är. Där jag skriver om att jag duger trots att jag har alkoholism i blodet, har även en hjärnskada till följd ut av mitt missbruk. Eller jag har sviterna kvar efter en hjärnskada jag fick i samband med mitt missbruk efter den svåra misshandeln 1995.

Fast både på Al-Anon och AA har jag också lärt mig att tycka om mig själv. Att jag duger så som jag är och gör så gott jag kan.

 

Kommentera här: