Jag är inte Gud

 
 
 

 

 

                                                    27 april

 

Min självkänsla   växer när jag älskar och accepterar mig själv som jag är. Jag hindrar mitt   eget välbefinnande varje gång jag grundar mitt egenvärde på vad jag gör eller   vad andra tycker om mig. Även om jag kunde behaga alla människor på jorden,   om jag kunde ”förbättra alla andra” och ha lösningar till alla deras   svårigheter, om jag kunde göra världen till en perfekt plats – skulle jag   förmodligen inte ens då känna mig nöjd med mig själv. Dessutom skulle jag ha   fått ge upp hela mitt jag för att klara av en sådan omöjlig uppgift.

Jag kan inte   vara perfekt. Jag kan inte göra andra perfekta. Ändå förtjänar jag kärlek,   respekt och glädje. Låt mig varje dag komma ihåg att jag är barn till en   perfekt ”Högre Makt”. Det förtjänar i sig själv respekt – min respekt – för   det mirakulösa ”jag” som har blivit mig givet. När jag håller detta främst i   minnet kommer jag inte att ge upp mitt jag under några som helst   omständigheter.

 

Dagens   påminnelse

När jag ställs   inför val i dag ska jag välja den väg som förhöjer min självkänsla.

 

”Jag håller på   att lära mig leva ett fullt liv, ett liv där jag tycker om och bryr mig om   den person jag är.”

                                                                                                       Al-Anon Faces Alcoholism

 

Fast jag duger ändå så som jag är. Jag vet att jag har mycket fel och brister. Jag vet att förr när jag var aktiv så tyckte jag inte att jag dög till någonting. Men nu efter att jag hade blivit misshandlad med en hjärnskada som följd. Så tycker jag att jag duger så som jag är. Om folk tycker att jag verkar konstig, så låt de tycka det. Alla kan inte gilla mig. Och jag kanske inte gillar alla, men alla duger änå så som de är. Jag vill ju vara så att alla ska gilla mig.

Gillar de mig inte så måste de ju säga vad det är de inte gillar hos mig. Så kanske jag kan ändra på mig, men jag gör det inte för någon annans skull utan jag gör det för min egen skull.

Det är ju många jag skulle vilja ändra på, men jag vet det att jag inte kan ändra på någon annan människa. Fast jag kan ju alltid ge råd, och jag kan ju alltid berätta hur jag har gjort. Alla mina fel jag gjorde under min aktiva tid, så kanske de slipper de sista årens helvete som det var att varje morgon känna suget efter att fly in i alkoholens dimma.

Jag kan bara göra mitt bästa idag och om det inte blir så bra så får jag lära mig att bli bättre på det jag ska göra. Jag duger så som jag är.

 

Kommentera här: