Ja så har ju jag också vart

Dagliga Reflektioner 29 september.

 

PRECIS LIKADANA.

Att ofta ha kontakt med nykomlingar och de andra är
höjdpunkter i vårt liv.
(ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 83)

 

En man kom berusad till vårt möte. Han avbröt dem som hade ordet. Han reste sig, tog av sig skjortan och snubblade högljutt fram och tillbaka efter kaffe. Han krävde att få tala och kallade till sist gruppens sekreterare ett onämnbart ord och gick sin väg.
Jag är glad att han kom. Åter igen såg jag hurdan jag själv har varit. Men jag såg också vad jag fortfarande är och hurdan jag fortfarande kan bli. Jag behöver inte vara full för att känna lusten att vara ett undantag och stå i centrum för uppmärksamheten. Jag har ofta känt mig angripen och blivit ovettig mot andra, när de helt enkelt har bemött mig som en lite stökig variant av mänskligheten. Ju mer den där mannen på mötet försökte hävda att han var annorlunda, desto mer insåg jag att han och jag var precis likadana.

 

Ja det är bra att se gubbarna och kärringarna på torget som inte kan ta hand om sig själva. Det var precis så jag själv betedde mig under min aktiva tid. Så varje gång jag möter en berusad person så ser jag inte honom med avsky så som många andra gör. Jag tänker att sådan kan jag bli om jag tar det första glaset.

Jag har själv för många år sedan när jag var GSR i Rågsveds grupp haft ett par som man som kom in och undrade vem som styrde gruppen. För han tyckte att vi var en sekt. Jag svarade att vi inte är någon sekt att alla får komma och gå som de vill. Har även haft berusade personer på mötet, men det är bara att säga till dem att de får gärna vara här och lyssna men att de inte får dela med sig ut av sitt liv för det skulle bara bli en massa fylldravel.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Jo...en och annan kom ju till mötena förr påstrukna av både det ena och det andra...inte kul...men en påminnelse om hur det kan vara...de kommer ju dit av en anledning...de vet att de behöver hjälp.

Svar: Ja de är så välkomna, bara de inte stör så får de gärna komma dit och lyssna. Så kanske de kommer nästa gång nyktra.
Christer

Kommentera här: