Måste lyssna på gruppsamvetet.

Dagliga Reflektioner 30 oktober.

LEV OCH LÅT LEVA.

Anonyma alkoholister har aldrig sedan starten splittras av någon större tvist. Inte heller har vår gemenskap någonsin offentligt tagit parti för eller emot i någon fråga i denna stridande värld. Detta är emellertid inte någon dygd som vi har kämpat oss till. Man kan nästan säga, att vi är födda med den. ...”Så länge vi inte grälar om dessa saker internt är det en garanti för att vi aldrig gör det offentligt.”
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 121)

Kommer jag ihåg att jag har rätt till en egen åsikt, men att andra inte behöver dela den? Det är andan i ”Lev och låt leva”. Sinnesrobönen påminner mig om att med Guds hjälp ”acceptera det jag inte kan förändra”. Försöker jag fortfarande förändra andra? Och när det gäller ”mod att förändra det jag kan”, kommer jag ihåg att mina åsikter är mina och dina är dina? Är jag fortfarande rädd att vara mig själv? Kan jag beträffande ”förstånd att inse skillnaden” hålla i minnet att mina åsikter grundar sig på mina erfarenheter? Om jag försöker uppträda som allvetare är jag väl egentligen avsiktligt stridslysten?

Ja när jag är i en grupp så måste jag lyssna på gruppsamvetet. I en av mina hemma grupper som jag hade. Som jag har närmast där jag bor. Den gruppen hette Globen 180 grader det gillade jag fast gruppsamvetet ville annorlunda. Fast gruppsamvetet vill ta tillbaka det gamla namnet bara Globen gruppen och så fick det bli. I min nuvarande hemma grupp så beslöt vi att ta bort läsningen ut av det blå kortet i början på mötet. Vi var ju bara två stycken på det praktiska mötet. Men vill folk ändra någonting i gruppen så får de vara med på de praktiska mötena. Som är den första söndagen i månaden, så på söndag är det ett praktiskt möte. I morgon så har vi ett nytt möte i Rågsved klockan 19:00.

 

Kommentera här: