Hoppas att jag kan få någon till gemenskapen

Dagliga Reflektioner 28 november.

 

DRAGNINGSKRAFT, INTE PROPAGANDA.

 

Genom många pinsamma upplevelser tror vi, att vi har kommit fram till vad denna strategi bör innebära. Den är på många sätt motsatsen till hur propaganda vanligen sprids. Vi fann, att vi var tvungna att lita på principen om dragningskraft snarare än propaganda.
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 123)

 

När jag drack reagerade jag med ilska, självömkan eller trots mot alla som ville förändra mig. Det enda jag önskade på den tiden var att bli accepterad av en annan människa precis sådan jag var. Märkligt nog var det exakt vad jag blev i AA. Jag blev en väktare för begreppet dragningskraft, som är principen för vår gemenskaps kontakt med omvärlden. Det är genom dragningskraften jag bäst kan nå de alkoholister som fortfarande lider.
Jag tackar Gud för att han lät mig känna dragningskraften hos ett väl sammansatt och beprövat program av steg och traditioner. Med ödmjukhet och med stöd av mina nyktra AA-kamrater har jag kunnat tillämpa AA:s sätt att leva, tack vare dragningskraft,
inte propaganda.


Genom mina texter här. Ja de behöver ju inte göra precis som jag gör, men de kan ju alltid försöka att inte dricka på ett alkoholistiskt sätt. Men alla har ju sina egna liv, en del kan ju dricka, medans andra har samma sjukdom som jag har. Den heter alkoholism och ett bra sätt att motverka den sjukdomen är att gå på möte i den gemenskapen som jag har fått hjälp. Med mitt drickande har jag mycket hjälp i min hemma grupp som har möte i kväll. Vi har möte i Rågsveds folkets klockan 19:00 i kväll. Det är ett öppet möte så vem som helst kan komma dit vare sig de har samma sjukdom som jag har eller bara är nyfiken på vad vi i AA gör på våra möten.

Kommentera här: