Vill inte börja igen

Dagliga Reflektioner 29 maj.

 

SANN TOLERANS.

 

Det enda villkoret för deltagande i AA är en önskan att sluta dricka.


AA TOLV TRADITIONER, sid 99.

 

Den första gången jag hörde den korta versionen av Tredje traditionen var i mötesinledningen. När jag kom till AA kunde jag varken acceptera mig själv, min alkoholism eller en Högre makt. Om det hade funnits några kroppsliga, själsliga, moraliska eller religiösa villkor för medlemskap, skulle jag ha varit död i dag. Bill W säger på ett band om traditionerna att den Tredje traditionen är en garanti för personlig frihet. Det som gjorde störst intryck på mig var att jag kände mig accepterad av medlemmar som utövade den Tredje traditionen genom att tolerera och välkomna mig. Jag känner att accepterande är kärlek och kärlek är Guds vilja med oss.



Ja det enda villkoret för att vara med i den här gemenskapen jag är med i är en önskan att sluta dricka. I dag så är den min önskan att inte börja igen. Så i den gemenskapen jag går i är vem som helst välkommen som har en önskan att sluta dricka och nykomlingar hjälper mig att behålla min nykterhet. Eftersom jag har vart nykter ett tag nu så påminner de om hur det är där ute i kylan när jag drack och inte hade kontroll över någonting.

Jag har döpt om den högre makten till en högre kraft. För det är en högre kraft som får mig att inte dricka någon alkohol så att jag är helt maktlös in för varje situation som jag råkar ut för. I dag har jag ett förstånd att jag vet att jag inte tål att dricka mig berusad för att det leder bara till elände och till och med en för tidig död. Den döden är inte roligt att uppleva.


Kommentera här: