Ja fredag och sedan ledighet

Dagliga Reflektioner 30 mars.

VÅRT GRUPPSAMVETE.

" ... ibland är det goda det bästas fiende."
ALCOHOLICS ANONYMOUS COMES OF AGE,p. 101

Jag tror att dessa ord gäller för varje del av AA:s tre legat: Tillfrisknande, Enighet och Service! jag vill ha dem fastetsade i mitt sinne när jag "vandrar på vägen mot en lycklig framtid" (Alcoholics Anonymous,p. 164)
 Dessa ord, som ofta sades av en av grundarna, Bill W, uttalades till honom vid rätt tillfälle som en yttring av gruppsamvetet. Detta fick Bill W att se kärnan i vår Andra tradition: "Våra ledare är blott betrodda tjänare - de styr oss inte". Precis som Bill W tvingades inse, tror jag att vi i våra gruppdiskussioner aldrig bör nöja oss med det "goda" utan alltid sträva efter att uppnå det "bästa". dessa gemensamma ansträngningar är ännu ett exempel på hur en älskande Gud, sådan vi uppfattar Honom, kommer till uttryck i gruppsamvetet. Erfarenheter som denna hjälper mig att hålla mig kvar på tillfrisknandets rätta väg. Jag lär mig att kombinera idérikedom med ödmjukhet och ansvar med tacksamhet och får så njuta glädjen att leva i mitt 24-timmarsprogram.



Ja jag är ju GSR för Rågsveds gruppen. För den skull så är jag inte någon chef för den eller någon ledare. Utan jag är Grupp Samvets Representant och att jag håller i vår praktiska möten pluss att jag går på kretsmöten. Fast jag måste lära mig mer om vilken krets vi tillhör och gå på lite kretsmöten. Den ända chefen är ju Gud så som jag ser honom. Ja min brorsa säger ju att jag är religös. Jag vet inte om man kan kalla mig religös utan att jag tror på en högre kraft som jag kan kalla Gud eller jag tror på godheten. Jag vet ju det att jag själv inte klarar allt själv utan att jag måste ha hjälp ut av mina medmänniskor.

Är så glad att det är fredag och att jag går på ledighet nu och ska verkligen ta hand om mig själv under denna tid som jag har framför mig. Jag måste sluta att slå på mig själv. Vara nöjd med det jag redan har. Ja det är jag, trots att våren kommer att dröja för nu kommer kylan tillbaka. Är ändå nöjd med livet det kunde ju ha vart värre.

Kommentera här: