God morgon!

Dagliga Reflektioner 16 mars.

 

SÅDAN VI UPPFATTADE HONOM.

 

Min vän föreslog då något, som tycktes som en ny idé. Han sa: "Varför väljer du inte din egen uppfattning av Gud?" Detta förslag träffade mig hårt. Det smälte ner den iskalla intellektuella mur i vars skugga jag levt och skakat under många år. Jag stod till sist i solskenet. Det var bara fråga om att vara villig att tro på en kraft starkare än jag själv. Ingenting annat begärdes av mig till att börja med.
ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 29

 

Jag minns de gånger jag har tittat upp mot himlen och funderat över vem som satte igång alltsammans och hur det gick till. När jag kom till AA behövde jag som hjälp till en bestående nykterhet förstå någon beskrivning av den andliga verkligheten. Jag läste en rad skildringar, inklusive den vetenskapliga, om hur världen hade kommit till genom en stor explosion. Jag gjorde det enkelt och lät Gud sådan jag uppfattade Honom bli liktydig med den väldiga kraft som hade gjort explosionen möjlig. Om Han kunde härska över det vidsträckta universum, så var Han utan tvivel i stånd att vägleda mina tankar och handlingar, om jag var beredd att godta Hans ledning. Men jag kunde inte vänta mig någon hjälp om jag vände ryggen åt hjälpen och gick min egen väg. Jag blev villig att tro och jag har upplevt tjugosex års bestående och tillfredsställande nykterhet.

 


Ja Gud så som jag ser honom. Ja jag säger honom, fast han eller hon har inget kön. Jag ser det som en god kraft som hjälper mig att finna nykterhet och trygghet. Om han finns uppe i himlen vart han/hon fins vet jag inte. Jag tror att han finns överallt och även inom varje människa.

Ja någon måste ju ha skapat den här underbara naturen som finns runt omkring oss. Som tyvärr många människor förstör. Pratade med en ung kille på jobbet som slängde något skräp som var miljöfarligt bara i papperskorgen. Att lägg det i återvinningsrummet i stället. Men han sa att varför då, de kommer ändå inte hjälpa vår värld. Den kommer ändå att gå under om hundra år. Jag svarade att ja det är ju för att ingen bryr sig om miljön längre. Jag är mer miljömedveten ju äldre jag har blivit.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Man får ju försöka sortera soperna lite iallafall...här har vi inget sånt alls i vårt område...men det ska tydligen vara på gång.

Jorden går under?

Jo...tror inte mänskligheten har nån chans...vi har tryckt "plattan i metallen" och där har den fastnat...som om den är fastsvetsad...jo...så kan de va.

Ha de bäst.

2 Christer Dyrwoold:

skriven

Ja jag har blivit mer miljö medveten nu på äldre dagar.

Kommentera här: