Att ge tillbaka det jag har fått.

Dagliga Reflektioner 30 juli.

 

ATT GE TILLBAKA.

 

...han har funnit något bättre än guld... Han kanske inte ser att han knappast ens skrapat på en guldåder utan gränser, vilken kan ge utdelning endast om han bearbetar den under resten av sitt liv och insisterar på att ge bort hela produktionen.


ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 110-111.

För min del betyder den Sjunde traditionen mycket mer än att jag betalar mina kaffepengar. Den betyder att jag blir accepterad som jag är i gruppsamhörigheten. För första gången kan jag ta ansvar, för jag har ett val. Jag kan lära mig principerna för att lösa problem i mitt dagliga liv genom att jag engagerar mig i AA:s verksamhet. Genom att jag blir självförsörjande kan jag ge AA det AA har gett åt mig. Att jag ger tillbaka till AA säkrar inte bara min egen nykterhet. Jag får chansen att köpa ett slags försäkring för att AA skall finnas här för mina barnbarn.

 

 

 

Så jag vet inte än om jag ska på det praktiska mötet på onsdag. Eller som vi säger planerings möte, jag har inte bestämt mig för att gå ännu. För när jag sitter i telefon jouren så berättar jag hur jag har gjort för att finna min nykterhet. Även här delar jag med mig ut av min nykterhet. Det kanske kan hjälpa någon, jag vet ju inte det. Fast huvudsaken är ju det att jag själv håller mig nykter.

Jag måste ge tillbaka det jag har fått. Ge bort det jag har fått för att få behålla det. Jag tycker att den sjunde traditionen mest är pengar i hatten. Vad kostar det att ta en kaffe ute på stan. Det kostar ju mer än bara en tia. Vi har ju även en massa litteratur och får även höra bra delningar som kan hjälpa mig att få behålla min nykterhet. Till glädje för både mig och alla runt omkring mig.

Kommentera här: