Försöker att undvika konflikter

Var morgon ny. 30 januari.

 

Lyckligtvis är psykoanalys inte enda sättet att lösa inre konflikter. Livet självt är en mycket effektivare terapeut.

 

Tidens gång i förening med ett öppet sinne för de goda råd vi snappar upp under samtalen med andra, kan hjälpa oss att klara oss ur plågsamma situationer. Livet består av både ebb och flod, toppar och dalar, strider och vilostunder. Vad vi alltför sällan inser är att det är tack vare striderna som vi kan få de sköna stunderna.
Konflikter är till för att man ska dra lärdom av dem. Vi kan lära oss att leva med dem, kämpa oss igenom dem, lära oss att uppskatta dem som en väg att mogna och bli bättre människor. Det är en skön känsla att ha funnit trygghet hos varandra och hos den högre makt, som om vi själva bara tillåter det, kan visa oss vägen till vårt mål.
Livet blir aldrig fritt från konflikter – och det ska det heller inte vara. Genom våra erfarenheter lär vi oss att bli mer medvetna. Vi kan uppleva den glädje som finns bakom konflikten. Vi kan hjälpa varandra att komma ihåg att de sköna stunderna är en följd av tidigare, smärtsamma stunder, som vi har glömt.

Allt som sker, allt som vi är med om är sammanlänkat.

 

 Den livets stig jag vandrar, ensam och tillsammans med andra, leder mig mot ljusare tider. Jag ska hålla mig till den stigen. Det är den rätta för mig.



När jag var på min första behandling så var det en slags psykoanalytisk behandling. Jag skulle finna barnet inom mig, att det var där det gick snett. Det kan säkert stämma, vi skulle gå ut i skogen och skrika till och med att slå med pinnar på träd. Fast jag var bara där i ett par veckor och började arbeta igen på ett nytt jobb som jag fortfarande jobbar kvar på.

Ja jag blev ju vald till GSR i min gamla hemma grupp som jag har vart GSR förut i. Fast nu är vi bara en kärna på fyra stycken som går där. Så vi skulle behöva fler som kom dit på möte som vi har i Rågsveds folketshus varje onsdag klockan sju. Vi har öppna möten varje möte så alla som vill veta om de kan ha problem med alkohol.
Ja jag försöker undvika konflikter, jag är en konflikt rädd människa. Fast konflikter måste jag ändå ha ibland. Jag vet att i en hemma grupp som jag har haft som bytte namn till sitt namn som de hade från början. Men jag tyckte att det nya namnet var bättre. Fast jag fick gå med på vad majoriteten sa. Jag tycker det är så härligt att gå på möten och höra på delningar som kan hjälpa mig att gå vidare i min nykterhet.

Ja jag vill gå på min stig och undvika de allt för djupa dalarna.

Kommentera här: