Vill inte vara själv

Dagliga Reflektioner 29 december.

 

LIVSGLÄDJE.

 

Det är därför som temat i AA:s tolfte steg är:
Glädjen av ett lyckligt liv!
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 90)

 

AA-programmet är verkligen glädjerikt. Trots det händer det att jag tvekar inför de steg jag måste ta för att gå framåt. Jag kommer på mig själv med att rygga inför just de handlingar som kan medföra den glädje jag behöver. Jag skulle inte göra motstånd om inte dessa handlingar rörde vid någon sårbar del av mitt liv, någon del som behöver hopp och fullbordan. Upprepade stunder av glädje slipar de hårda kanterna på mitt jag. Däri ligger glädjens förmåga att hjälpa alla medlemmar i AA.

 

Ja jag är verkligen glad över att få fira mitt femtonde nyktra ny år. Ja det är klart att det är ju fortfarande ett par dagar fram till nyårsaftonen. Fast det ska bli mycket till att jag ska vara så dum att jag tar det första glaset. För jag vet hur illa det skulle bli. Om jag skulle börja att dricka igen så hade jag försökt att dricka i kapp 15 års nykterhet. Ja jag tar ju ett steg i taget varje dag. Det behöver inte vara stora steg utan bara små steg varje dag, Jag mår bra i min nykterhet och jag tar ju bara en dag i taget.

Ja någonting jag är rädd för är väl min egen rädsla. För jag vet att jag har en stor rädsla för mycket. Rädd för att inte bli omtyckt eller för arr göra bort mig. Jag måste lära mig att jag inte är perfekt och kommer aldrig bli det. Och vad är perfekt egentligen? Jag är bara jag och jag duger så som jag är. Jag är rädd för att bli ensam och helt övergiven. För ensam är inte stark, är glad över att jag har gemenskapen att falla tillbaka till.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Nästa sommar firar jag 9 år som drogfri...jösses va mycket lärdom man fått under de åren...man har vuxit som människa.
Idag kan jag använda all lärdom i mitt arbete...är så tacksam för detta.

Tillönskar dig ett gott nytt år Christer och grattis till dina 15.

Bra jobbat :)

Svar: Jag får gratulera. Ja det blir lättare för varje år. Fast för den skull får man inte glömma bort det helvete som vi hade. Önskar dig detsamma!
Christer

Kommentera här: