Jag är en sjuk person.

 

 

 

Dagliga Reflektioner 30 december.

 

ANONYMITETEN.

 

Anonymiteten är den andliga grundvalen för våra traditioner och påminner oss ständigt om att ställa princip före person.

(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 125)

 

Den Tolfte traditionen blev viktig för mig tidigt i nykterheten. Tillsammans med de tolv stegen står den fortfarande i centrum för mitt tillfrisknande. När jag kom med i AA-gemenskapen insåg jag, att jag hade personlighetsstörningar. När jag första gången hörde den Tolfte traditionen, stod dess budskap mycket klart för mig: Det finns en omedelbar väg för mig att tillsammans med andra möta min alkoholism och åtföljande ilska, försvarsberedskap och aggressivitet. Jag fick uppleva hur Tolfte traditionen släppte ut luften ur mitt uppblåsta jag. Den lindrade min ilska och gav mig en chans att använda AA-programmets principer. Alla stegen plus denna speciella tradition har väglett mig genom årtionden av obruten nykterhet. Jag är tacksam mot dem som fanns här, när jag behövde dem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nej jag vet ju att jag inte kan vara frisk om jag hellre köper öl än att både äta och betala hyran. Ja jag vet att jag är en sjuk människa. Den tolfte traditionen för mig är att det jag säger på mötena ska hållas inom de själva. Fast är det någonting som de tycker låter bra så kan de ju föra det vidare fast de behöver ju inte säga i från vem de har hört. Jag har hört mycket bra i från andra. Fast jag berättar ju inte i från vad de heter. Nej nu ska jag i väg på möte till min hemma grupp Rågsveds gruppen som har möte klockan ett i Rågsveds folketshus.

 

 

Kommentera här: