Vill inte ta det första glaset.

Dagliga Reflektioner 30 augusti.

 

DET ENDA VILLKORET...

”En gång i tiden hade varje AA-grupp många regler för medlemskap. Alla var dödsförskräckta för att någonting eller någon skulle kapsejsa båten...
Den totala listan blev minst en mil lång. Om alla dessa regler hade tillämpats överallt, så kunde ingen i världen ha kommit med i AA...”
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid 99.

 

Jag är tacksam över att det enda den Tredje traditionen kräver av mig är en önskan

 att sluta dricka. Jag hade brutit löften i åratal. I AA-gemenskapen behövde jag inte avlägga några löften alls. Jag behövde inte rådbråka min hjärna. Efter att i ganska dimmigt tillstånd ha suttit med på ett enda möte förstod jag att jag hade kommit hem. Jag behövde inte svära evig kärlek. Men jag blev omkramad av fullständiga främlingar. De sade: ”Det blir bättre” och ”En dag i taget klarar du det”. Det var inte längre främlingar utan omtänksamma vänner. Jag ber Gud hjälpa mig att sträcka ut en hand åt människor som vill bli nyktra – och att för allt i världen hjälpa mig bevara min tacksamhet.


Ja det här är min nykterhet, och jag tar den som den kommer. Det gäller bara att inte ta det första glaset. Jag var på Grönan i går och såg på Rockbjörnen. Jag har vart och sett den många gånger. Fast i början för en massa år sedan så gick jag dit och var ofta berusad. I dag så slipper jag att berusa mig. Jag såg inte så mycket folk som var berusade igår. Fast huvudsaken är att jag slapp att berusa mig.

Det var andra året som de var i från Gröna Lund när jag började gå så var det ofta på Cirkus på Djurgården. Men jag är så glad över att jag slipper dricka nu mera. Jag vet att många jagade mig efter misshandeln att jag inte fick dricka någon alkohol. Den som jagade mig mest är den som har störst problem med alkoholen. Fast jag måste lära mig devisen "Lev och låt lev".

I dag så vill jag inte sluta dricka utan jag vill nu mera inte börja dricka igen. För jag vet det att jag inte kan handskas med alkohol. Jag kan inte dricka som en normal människa. Jag kan vara nykter i dag för jag ber min högre kraft att skänka mig en nykterhet även i dag.

 

Kommentera här: