Jag berättar bara hur jag har gjort

Dagliga Reflektioner 31 augusti.

 

ETT ENASTÅENDE PROGRAM.

 

Anonyma Alkoholister skall aldrig ha någon professionell elit. Vi har uppnått en viss förståelse för de gamla orden: ”Ge som gåva vad ni har fått som gåva”. Vi har upptäckt att när det gäller professionalism går pengar och andlighet inte ihop.
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 115.

 

Jag tror att Anonyma Alkoholister är enastående i behandlingen av alkoholism genom att enbart grunda sig på principen att en alkoholist delar med sig till en annan alkoholist. Det är detta som gör AA-programmet unikt. När jag beslöt mig för att bli nykter, ringde jag till en kvinna som jag visste var nykter medlem i AA, och hon delade med sig av AA:s budskap till mig. Hon fick ingen ekonomisk ersättning utan avlönades med ännu en dags nykterhet för egen del. I dag kan jag själv aldrig begära någon annan betalning än ännu en alkoholfri dag. På så sätt blir jag frikostigt avlönad för mitt arbete.


Det viktigaste för mig var att jag bara behövde ta en dag i taget. Det var en man som jag inte gillade. Jag harmades över honom, men han lärde mig i alla fall en sak. Att jag bara kan vara nykter en dag i taget. Jag hoppas att lite som jag delar med mig här kanske kan hjälpa någon att bli nykter. Det ända jag begär är att jag bara är nykter ännu en dag.

Kommentera här: