Vår egna grupp i Rågsved

 

Dagliga Reflektioner 29 april.

 

GRUPPENS SJÄLVBESTÄMMANDE.

 

En del kanske tycker att vi har fört principen om gruppernas självbestämmande alltför långt. I sin ursprungliga långa version förkunnade Fjärde traditionen: ”Två eller flera alkoholister, som är samlade för sin nykterhets skull, kan kalla sig en AA-grupp, såvida de som grupp inte har något annat syfte"… men denna extrema frihet är inte så farlig som den ser ut.
AA COMES OF AGE,pp.104-05.

 

Som aktiv alkoholist missbrukade jag varje frihet som livet erbjöd. Hur kunde AA vänta sig att jag skulle respektera den extrema frihet som Fjärde traditionen ger? Att lära mig respekt har blivit ett livslångt arbete.
AA har fått mig att fullt ut inse behovet av disciplin och att om jag inte tillämpar den inifrån, får jag betala ett pris. Detta gäller för grupper också. Fjärde traditionen styr mig i en andlig riktning trots mina alkoholistiska böjelser.


 

Ja jag är GSR (Grupp Samvets Representant) i vår hemma grupp och vi har ju praktiska möten varje onsdag den sista onsdagen i månaden. Så jag har tagit hem pärmen Servicehandbok där jag ska läsa lite om hur AA är och hur vi ska sköta gruppen. Fast vi är ju en grupp som sköter sig själv. Jag har vart på några möten där vi bara har vart två stycken. En gång för länge sedan så var det ingen som kom. Då satt jag där och läste stora boken för mig själv i en timma.

Ja när jag var aktiv så var det bara jag själv som gällde och jag struntade i alla andra. Jag var helt egocentrisk och verkligen en egoist. Nu har jag vart nykter ett tag och har blivit mer givmild. Blir verkligen glad över att det är några som läser mina inlägg. Jag läser ju så sakta, jag har även problem med att ta en sak i taget. Jag vill göra allt på en gång. Jag lider ju även ut av ADHD. Så det skulle vara roligt om flera kommer till Rågsved på onsdagar klockan 19:00 i nya folkets hus.

Kommentera här: