Även jag har mycket fel

Dagliga Reflektioner 28 april.

 

TVÅ STORARTADE EGENSKAPER.

 

Allt framåtskridande i AA kan sammanfattas i två ord: Ödmjukhet och ansvar. Hela vår andliga utveckling står i direkt relation till vårt fasthållande vid dessa två storartade egenskaper.
SOM BILL SER DET,sid.93.

                     

Att acceptera och respektera andras åsikter, prestationer och rättigheter och att medge mina egna fel visar mig vägen till ödmjukhet. Att tillämpa AA:s principer i alla mina angelägenheter visar mig hur man tar ansvar. Att följa denna vägledning ger tilltro till Fjärde traditionen och till AA-gemenskapens alla övriga traditioner. Anonyma Alkoholister har utvecklat en livsfilosofi som är full av bäriga skäl, rik på giltiga principer och etiska värden, en livssyn som kan utvidgas bortom gränserna för alkoholisternas skara. För att följa dessa principer behöver jag bara be – och ta hand om andra som om var och en vore min broder.



Ja även jag själv har mycket fel och brister. Men jag måste lära mig ut av dem så att jag inte gör om dem igen. Förr viste jag ju knappt vad ödmjukhet var. Nu vet jag det att jag måste ta till mig kritik på ett bra sätt och inte hela tiden gå i försvar och skylla på andra. För det vet jag att jag gjorde innan jag fann nykterheten. Om inte chefen hade vart så dum mot mig så hade jag inte druckit, hade inte mina dåvarande tjejer sagt si eller så så hade jag inte haft några problem med alkoholen. Men i dag vet jag att jag har en sjukdom som heter alkoholism och att jag inte tål någon alkohol. Jag har en beroende sjukdom.

Jag måste respektera andras åsikter och acceptera att alla gillar inte mig. De är många som säkert inte vill ha med mig att göra och varför vet jag inte. Men jag får acceptera det, jag är ju bara mig själv och jag dricker ingen alkohol över 1 %. Ett av mina största fel och brister är nog att jag är slarvig och att jag är slö och slapp. Vill lätt slipa i från det jag inte vill göra. Fast jag måste faktiskt även göra det som jag inte är mycket för. Det som är nödvändigt ont måste också göras.

Ja AA:s principer kan hjälpa många som inte har den här sjukdomen. Fast det finns ju även de som är nyktra utan AA:s hjälp. AA har ju inte rätt i allting men det är ju så jag har blivit nykter. Andra har blivit nyktra på andra sätt. Jag går ju på AA för att det är skönt att kunna prata ut om det som stör mig och även lyssna på andra som har gått före och även de som har kommit efter mig och som kan påminna mig om hur det har vart. Jag hoppas att det jag skriver kan hjälpa någon som har problem. Det skulle vara kul om några fler kommenterar även det kan ju hjälpa mig.

 

Kommentarer:

1 Sillen:

skriven

dagens +++++, varje ord är sant.

2 Christer Dyrwoold.:

skriven

Tack så mycket!

3 Micke:

skriven

Läser varje dag Christer...jag går ju inte på AA..inte heller på NA som borde varit min grej...men det funkar ändå.



Men jag vet att AA och NA är en bra grej..för de som behöver det...!



Ha de gött Christer

4 Christer Dyrwoold.:

skriven

Tack Micke ja alla behöver ju inte gemenskapen.

5 Micke:

skriven

Men det är en bra gemenskap :)

6 Christer Dyrwoold.:

skriven

Ja Micke det borde finnas flera sådana fas det inte gäller missbruks problem.

Kommentera här: