Har blivit sämre medlem

AA-tanke för dagen 29 september.

 

När vi nu har kommit så här långt, ska vi ta en paus och ställa några eftersinnande frågor till varandra? Vi behöver då och då kontrollera var vi står. Hur bra AA-medlem är jag egentligen? Deltar jag regelbundet i mötena? Tar jag min del av det gemensamma ansvaret? När det finns något som måste göras, anmäler jag mig då frivilligt? Talar jag på mötena, när man ber mig om det, hur nervös jag än är? Tar jag villigt emot varje tillfälle att genomföra tolv-stegs-arbete som en utmaning? Ger jag frikostigt av min tid och mina pengar? Försöker jag sprida AA var jag går?
Är jag en bra AA-medlem?

 

Att begrunda.

 

Hur får jag styrka att vara effektiv och att acceptera ansvar? Genom att be den högre makten om den styrka jag behöver varje dag. Det har bevisats i oräkneliga människoliv, att för varje dag jag lever ska jag få den nödvändiga kraften. Jag måste modigt möta varje utmaning som kommer i min väg idag, i förvissning om att Gud ska ge mig styrka att klara av det. För varje ny uppgift jag får, får jag också den kraft som behövs för att utföra den uppgiften. Jag behöver inte vika undan.

 

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska ta emot varje uppgift som en utmaning. Jag vet att jag inte kan misslyckas helt, om Gud är med mig.



Ja jag är inte lika effektiv på att ge service längre. Har kommit i en konflikt i dag om jag ska på möte eller gå och titta på Sara Varga som spelar i dag. Hon och jag har en gemensam kamp mot våldet. Mycket ut av våldet kommer ju genom att folk har den här sjukdomen. Själv har jag aldrig lyft ett finger mot en kvinna. Fast jag har nog tryckt ned dem psykiskt i mitt missbruk. Då var det ju alkoholen som kom först. Ja jag sprider det ju här när jag delar med mig ut av mina tankar om hur jag har gjort för att bli nykter och behålla den nykterheten en dag i taget.

Ja jag får mycket styrka genom att läsa eller höra andras delningar. Det är väldigt bra att läsa och lyssna på dem som precis har blivit nyktra. Precis lika bra som de som har gått före mig. Jag behöver ju inte ta till mig allt fast ändå väcker det mycket tankar.

Ja vi får se vad dagens uppgifter blir om det blir konsert eller möte i min förra hemmagrupp. Ja jag har ju ingen riktig hemma grupp längre. En hemmagrupp är en grupp där jag går på servicemöten och kokar kaffe regelbundet.

 

Kommentera här: