Missade mycket i min ungdom

AA-tanke för dagen 29 oktober.

 

Mitt förhållande till mina barn har blivit mycket bättre. De här barnen, som såg mig stupfull och skämdes över det, som vände sig ifrån mig i rädsla och till och med avsky, de ser mig numera nykter och tycker om mig. De har vänt sig till mig i förtroende och tillit, och de har så gott de kunnat glömt det förflutna. De har givit mig chansen till ett kamratskap, som jag tidigare missat totalt. Nu är jag deras far – eller mor. Inte bara ”den där människan som Mamma – eller Pappa – gifte sig med, Gud vet varför.” Jag är en del av mitt hem nu.
Har jag funnit något, som tidigare gått miste om?

 

Att begrunda.

 

Det verkliga måttet på framgång i livet är måttet på de andliga framsteg, som vi har visat prov på i våra liv. Andra människor borde kunna se något bevis för Guds vilja i våra liv. Det mått på Hans vilja, som vår omgivning har sett uppenbarad i vårt dagliga liv, är måttet på vår verkliga framgång. Vi kan göra vårt bästa för att vara ett dagligt bevis för Guds kraft i människors liv, ett exempel på hur Guds

nåd verkar i människors hjärtan.

 

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska leva så att andra kan se något av hur Guds vilja verkar i mig. Jag ber att mitt liv ska vara ett exempel på vad Guds nåd kan uträtta.



Ja hela ungdomstiden och allt som skedde innan jag fyllde trettio. Så söp jag bort allting, fast efter att när jag blev misshandlad 1995. Då hade jag mycket tankar på att ta mig tillbaka i livet. Fast jag var ju bara nykter ett år efter misshandeln på läkarnas inrådan. Fast när det året hade gått så tänkte jag idiotisk som jag är, att om jag har klarat att hålla mig nykter i ett år så har jag nog inte sjukdomen. Hade även träffat en tjej som sa att hon hade haft den här sjukdomen men hade lärt sig att dricka. Men hon lämnade mig för att hon tyckte att jag drack för mycket. Fick även klagomål i från jobbet så jag började äta antabus och fick även reda på att tjejen lämnade mig för att hon hade träffat en annan kille. Men då trivdes jag i min nykterhet och hade även hittat en hemma grupp i AA som låg i Rågsved som var den förorten som jag bodde i då. Så där lärde jag mig att jag bara behöver vara nykter en dag i taget och det var 1997 och har fortfarande min nykterhet kvar. En dag i taget. Men några barn hann jag inte skaffa mig i min ungdom för jag söp bort alla mina förhållande.

Ja Gud så som jag ser honom eller henne, jag mins att när jag var aktiv och vi var i Barcelona så var jag inne i en kyrka och vart helt allsmäktig. Fast jag blev ju inte nykter för den skull utan det höll ju på att ta mitt liv. Så människor runt omkring mig tycker att jag är bra som har hållit mig nykter i sådan lång tid. Fast jag är ju inte ensam att klarat av det jag har ju haft någon högre kraft som ger mig styrka att behålla den här nykterheten och inte supa till igen. Jag har nu Gud så som jag ser honom/henne i mitt hjärta.

Ja jag ber nu att Gud så som jag ser honom/henne att leda mig rätt även i dag och inte vara ett sådant stort ego som jag har lätt för att bli.

 

Kommentera här: