Ingen bra morgon

AA-tanke för dagen 31 oktober.

 

Jag har mera frid och förnöjsamhet. Livet har liksom fallit på plats. Alla pusselbitarna har hamnat där de ska. Livet är komplett, en sammanhållande helhet. Jag kastas inte hit och dit av omständigheternas spel, eller av plötsliga ifall. Jag är inte längre som ett torrt löv, som motståndslöst virvlar iväg med vinden. Jag har funnit min fristad, den plats där jag hör hemma. Jag är nöjd. Jag har inga fåfänga önskningar om saker som jag inte kan få. Jag har ”sinnesro at acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och omdöme att se skillnaden”.
Har jag funnit förnöjsamhet i AA?

 

Att begrunda.

 

Inom oss alla finns en medvetenhet som vittnar om Gud, en inre röst som talar till våra hjärtan. Det är en röst som talar förtroligt till oss, personligt, i stunder av stilla meditation. Den rösten är som en lykta för våra fötter, och ett ljus på vår stig. Vi kan ge oss ut i mörkret och bildligt talat röra vid Guds hand. Som det står i Stora Boken: ”I djupet av sitt hjärta har varje man, kvinna och barn en grundinställning om Gud. Vi kan finna den stora verkligheten i vårt eget innersta. Och när vi finner det, förändras hela vår inställning till livet.

 

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska följa den inre röstens ledning. Jag ber att jag inte ska vara döv för mitt samvetes maningar.




Ja den här morgonen var ingen bra morgon. Jag vet inte, det fanns inget bröd till frukost. Så jag får köpa någon smörgås på vägen. Vi gjorde räkningarna i går och vi har inte ens pengar till alla räkningar. Som tur är så hade vi ett reserv kapital som vi skulle ha till renoveringen. Vi får låna ut av det. Men det är inte första gången vi lånar ut av den så de pengarna börjar också tryta.
Jag har ju vart nykter ett bra tag och jag har fortfarande inte tagit till mig deviserna en sak i taget eller att ta det lugnt. Jag stressar upp mig fortfarande. Fast det är ju mycket bättre nu än det var innan jag fann nykterheten.

Ja jag har Gud i mitt hjärta och han sitter där i sin trygghet. Det är bara mitt ego som fortfarande är väldigt stort. Jag måste verkligen lyssna på mitt hjärta och inte låta mitt ego styra. Jag måste lyssna på den inre rösten och låta mig ledas ut av den.

Ja jag måste följa min inre rösten. Fast den ha vart ilsken i nu på morgonen. Får ändå be om en bra dag i dag, trots att det är måndag.

 

 

Kommentera här: