Tacksam över att ha funnit AA

AA-tanke för dagen 28 november.

 

AA:s väg är nykterhetens väg. AA är känt överallt som en metod, som har visat sig framgångsrik bland alkoholister. Läkare, psykiatriker och präster har nått en del goda resultat. Några människor har lyckats bli nyktra helt på egen hand. Vi tror, att AA är den mest framgångsrika och lyckligaste vägen till nykterhet. Och ändå är AA naturligtvis inte hundraprocentigt framgångsrik. En del människor är inte i stånd att bli nyktra, och andra får återfall i alkoholismen igen efter en viss period av nykterhet.
Är jag djupt tacksam för att jag funnit AA?

 

Att begrunda idag

 

Tacksamhet mot Gud är temat för USA:s stora hösthelg, Tacksägelsedagen. En gång i tiden samlades då de första nybyggarna, eller pilgrimer som de kallas, för att tacka Gud för årets skörd, som var ömkligt liten. När vi nu ser oss omkring på allt det överflöd vi har idag, hur kan vi då undgå att tacka Gud ? Våra familjer, våra hem, våra vänner, vår gemenskap i AA - allt detta är gåvor som Gud har skänkt oss. "Blott genom Guds nåd" är vi lyckliga nog att ha allt detta.

 

Dagens bön

 

Jag ber att jag ska vara mycket tacksam idag. Jag ber att jag inte ska glömma var jag har sluppit att vara "blott genom Guds nåd".



Ja jag är väldigt glad över att ha funnit AA en gång i tiden. Fast det var en slingrig väg jag gick. Jag var första gången på ett AA möte för tjugo år sedan. Men jag tog återfall på återfall. Inte ens efter att nästan ha dött så blev jag nykter. Jag höll mig nykter i ett år fast efter det året så trodde jag att jag kunde dricka normalt. Fast det är som de säger att alkoholen är listig falsk och stark. Jag kan inte dricka alkohol som en normal människa. Så jag var glad över att jag en gång i tiden hade funnit AA så jag såg att i förorten som jag bodde i hade startat en AA grupp och började gå där igen. Då blev jag nykter den senaste gången och det är över 14 år sedan. Jag har börjat gå där igen fast jag flyttade i från den förorten. Det är Rågsvedsgruppen som har möten varje onsdag klockan 19:00. Det är öppna möten där.

Ja jag är väldigt tacksam att jag fann AA efter den svåra misshandeln jag råkade ut för 1995. Så sedan 1997 så blev jag nykter och har nu slutat att räkna dagar, fast jag är ändå nykter en dag i taget. För jag vet det att om jag skulle få för mig att jag kan dricka igen så skulle det bara leda till döden. Så jag är väldigt tacksam över att ha blivit nykter igen. Jag behöver inte vara nykter resen ut av mitt liv utan bara i dag. För om jag skulle börja dricka igen så hade jag haft döden närmare. Är glad över det jag nu har runt omkring mig. Jag har ett hem, jobb och fästmö. Hade jag druckit så hade jag inte haft något ut av det.

Ja jag är så tacksam över det liv jag lever i dag. Att jag över huvudtaget lever.

Kommentera här: