Bättre på att ge

AA-tanke för dagen 31 mars.

Har jag medvetet börjat vara mera osjälvisk nu sedan jag kom med i AA? Har jag slutat att i alla lägen vilja ha min vilja fram? Har jag lagt av med att tjura när något går på tok och jag inte får det som jag vill? Försöker jag att inte slösa bort en massa pengar på mig själv? Gör det mig lycklig att se att min familj och mitt hem numera får all den kärlek och omtanke jag är mäktig?  
Försöker jag lägga av med att allting ha och ingenting ge?

Att begrunda.

Varje dag är en dag av framsteg, jämna framsteg, om du själv vill. Du kanske inte märker det själv, men det gör Gud. Gud dömer inte efter det yttre skenet. Han dömer efter sinnelaget. Låt honom se i ditt hjärta en uppriktig önskan att alltid lyda Hans vilja. Även om du känner att ditt arbete har misslyckats eller dragits i smutsen, så ser Gud det ändå som en offergåva åt honom. När vi klättra uppför ett brant berg, är vi ofta mera medvetna om sviktande krafter och stapplande fötter än om utsikten, det storslagna landskapet eller ens det faktum att vi trots allt kommer framåt.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska vara ihärdig i det goda arbetet. Jag ber att jag ska komma ett litet stycke framåt för varje dag trots mina stapplande steg.



Jag har blivit bättre på att ge och inte vara en sådan egoist. Fast jag kan alltid bli bättre. Jag strävar att komma upp åt varje dag. Att bli en bättre människa för varje dag. Fast det tar en väldig tid och eftersom jag säkerligen även lider ut av ADHD och vill att allt ska ske på en gång. Jag har inte tid att vänta. Vill att allt sker på en gång.

 

 

Kommentera här: