Att leva i nuet

AA-tanke för dagen 30 juni.

 

Alkoholister är oförmögna, eller ovilliga, att leva i nuet så länge de är hemfallna åt spriten. Följden blir att de lever i att ständigt tillstånd av samvetskval och fruktan, på grund av sitt lastbara förflutna och dess sjukliga böjelser, eller på grund av den ovissa framtiden och de onda aningar som vagt förknippas med den. Så det verkliga hoppet för en alkoholist är att ta tag i nuet. Tiden är nu, idag. Nuet är svårt. Det förflutna är oåterkalleligt. Framtiden är lika osäker som livet självt. Bara nuet tillhör oss.
Lever jag i nuet?

 

 

Att begrunda idag.

Jag måste glömma det förflutna så mycket som möjligt. Det är över och borta för alltid. Jag kan inte göra något åt det förflutna, annat än att släpa på bördan av mina misslyckanden i det förgångna. Jag måste gå vidare i tro. Molnen ska lätta och vägen ljusna. Stigen blir mindre stenig med varje steg framåt jag tar. Gud har inga förebråelser för något Han redan har botat. Jag kan bli frisk och fri, fast jag har ödelagt mitt liv i det förgångna. Kom ihåg vad bibeln säger: "Icke heller fördömer jag dig; gå och synda icke mera."

 

 

Dagens bön.

Jag ber att jag inte ska släpa på det förgångnas börda. Jag ber att jag ska få lägga den ifrån mig och sträva vidare i tro.




Ja jag måste släppa det som har hänt, fast det är svårt eftersom jag fortfarande lider ut av hjärnskadan jag fick i samband med misshandeln 1995. Som jag fick på grund av att jag var onykter. Jag måste berätta hur det kom sig att jag blev misshandlad och att det var på grund ut av mitt alkohol intag som det skedde.

Jag måste leva i nuet jag kan inte leva i det förgångna eller i framtiden. Jag har ju inte många vänner eller bekanta och mycket måste bero på mig själv. Jag vet inte, men jag tror att det beror på någon slags rädsla. Rädsla för att bli sviken eller lurad. Att inte bli omtyckt och ogillad. Varför vet jag inte. Kanske beror det på min uppväxt och barndom. Jag har inte analyserat det. Fast jag får lov att släppa det och försöka leva i nuet.

Kommentera här: