Ensamheten

AA-tanke för dagen 30 januari.

Ett liv i dryckenskap är inte ett lyckligt liv. Spriten isolerar dig från andra människor och från Gud. En av de värsta konsekvenserna av att dricka är ensamheten. Och något av det bästa med AA är gemenskapen. Spriten isolerar dig från andra människor, åtminstone från dem som verkligen betyder något för dig, din familj, dina arbetskamrater och dina riktiga vänner. Det spelar ingen roll hur mycket du älskar dem, du bygger ändå upp en mur mellan dig och dem genom att du dricker. Du blir avskuren från varje verklig gemenskap med dem. Följden blir att du blir fruktansvärt ensam.
Har jag befriats från min ensamhet?



Att begrunda idag.

Jag vill ibland dra mig tillbaka till en lugn och avskild plats med Gud. Där ska jag söka uppbyggelse och läkedom och styrka. Jag ska planera in stilla stunder då och då, stunder då jag ska umgås med Gud, och stiga upp utvilad och med nya krafter att fortsätta det arbete som Gud har givit mig att utföra. Jag vet att Gud aldrig lägger på mig större bördor än jag kan orka med. All verklig framgång består i sinnesro och frid.


Dagens bön.

Jag ber att jag ska stärka mitt inre liv så att jag kan finna ro. Jag ber att min själ ska finna vederkvickelse i stillhet och frid.



Nej jag är så glad över att jag har slutat att dricka. Fast för den skull så har jag inte en massa människor runt omkring mig. Fast det beror på mig själv. Jag har fortfarande svårt att få kontakt med människor. Det beror på min egen rädsla. I går så var jag på krogen och träffade en massa ut av mina gamla kamrater som jag hade. Fast inget fylle kamrater. För när jag drack så drack jag mest i min ensamhet.

I dag så har jag vart på möte i en grupp som jag var mycket i början ut av min nykterhet. Den ligger i Högdalen. De har stegmöte varje söndag och i dag var det det 11:e steget. Vi försökte genom bön och meditation fördjupa vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.

 

Kommentera här: