Sista ett dygn i taget.

AA-tanke för dagen 31 december.

 

Jag ska troget och flitigt gå på gruppmötena. Jag ska vara generös i mitt givande, vänlig i min kritik, konstruktiv i mina förslag, kärleksfull gentemot människor. Jag ska ägna AA mitt intresse, min entusiasm och tillgivenhet och, framför allt, mig själv. Bönen fader Vår, har blivit en del av mina dagliga AA-tankar: " Fader Vår, som är i himmelen! Helgat varde ditt namn; tillkomme ditt rike; ske din vilja, såsom i himmelen så ock på jorden; vårt dagliga bröd giv oss idag; och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro; och inled oss icke i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo.
Har jag givit AA mig själv?

 

Att begrunda idag

 

När vi ser tillbaka på det år som nu just har gått, så har det varit ett bra år, så till vida som vi har lagt in goda tankar, goda ord, och goda gärningar i det. Ingenting av det vi har tänkt, sagt eller gjort behöver vara bortkastat. Både de goda erfarenheterna och de dåliga kan vi dra nytta och lärdom av. På sätt och vis är inte det förflutna helt borta. Resultatet av det är, på gott och ont, kvar hos oss i detta ögonblick. Vi kan bara lära av erfarenheten, och inga erfarenheter är helt bortkastade. Vi kan ödmjukt tacka Gud för allt det goda vi fått under det gångna året.

 

Dagens bön

 

Jag ber att jag ska bära med mig det goda in i det år, som nu ligger framför oss. Jag ber att jag ska sträva vidare i tro, bön och hoppfullhet.



Jag ska vara ärlig och det ska man ju vara och då ska jag säga att jag faktiskt kunde ha vart bättre. Fast det nya året som nu kommer ska jag bli bättre på AA gående. Fast jag har ju i alla fall vart på mötet någon dag i veckan. Fast jag har inte gjort så mycket service. Jag skulle kunna ge mera. Fast jag ska inte klanka ned på mig själv. Jag har inte läst fader vår utan jag har mer läst Franciskus bönen på morgonen. Vi får se om det är någon dag att sitta i tele jouren nästa månad. Jag vill ju sitta då min fästmö ändå jobbar.

Ja jag måste tänka efter på hur det här året har vart. Ja vad har skett det gångna året. Ute i världen så har det ju skett väldigt mycket. Men hos mig själv har det inte skett så väldigt mycket. Jag har ju som tur va dagböcker jag kan titta i så att jag får en påminnelse om vad jag själv har gjort i år. Ja jag var på min lilla systers bröllop ner vid Örebro. Har börjat arbeta på Schibsted inne i stan. Så det är inte längre gångväg till jobbet där av har jag blivit tjockare. Det får bli ett nyårs löfte. Att gå ned i vikt. Ja jag vill verkligen ha goda ord och tankar inom mig i nästa år. Ja jag hoppas att jag inte har stört någon allt för mycket det året som har vart. Fast det tror jag inte jag har gjort, det är ingen som har sagt något i alla fall. Ja jag kan bara hålla med om att det har vart ett gott år som har passerat. Inga större missöden som har skett runt mig själv. Klart att jag har haft mycket själviska tankar det ska erkännas. För jag är ju ett stort ego. Men jag vill ändå tacka min högre kraft för det gångna året.

Ja jag vill vara en god människa 2012 också, och hjälpa de som behöver hjälp.

 

 

Kommentera här: