Jag ber om en kraft starkare än mig själv

AA-tanke för dagen 29 december.

 

När jag tar del av de privilegier, som rörelsen ger mig, ska jag också ta min del av ansvaret, och ta på mig min skäliga del av arbetet med att hålla verksamheten i gång, inte motvilligt utan med glädje. Jag är djuptacksam för de privilegier jag åtnjuter, tack vare mitt medlemskap i denna storslagna rörelse. Det innebär också skyldigheter för mig, som jag inte vill undandra mig. Jag vill gärna bära min del av bördan. Eftersom det är en glädje att få göra det, ser jag det inte längre som en börda, utan som en möjlighet att verka.
Tar jag med glädje emot varje möjlighet att verka?

 

Att begrunda idag

 

Arbete och bön är de två goda krafter, som gradvis bygger upp en bättre värld. Vi måste arbeta för att förbättra oss själva och andra människor. Utan arbete blir tron ett dött ting. Men allt arbete med människor borde ha sin grund i bön. Om vi ber en liten bön innan vi talar eller försöker hjälpa någon, blir resultatet mycket bättre. Bönen är kraften bakom verket. Bönen grundar sig på tron att Gud verkar med oss och genom oss. Vi vet att ingenting är omöjligt i mänskliga förhållanden, om vi förlita oss på Guds hjälp.

 

Dagens bön

 

Jag ber att mitt liv ska balansera mellan bön och arbete. Jag ber att jag inte ska arbeta utan bön, eller be utan att arbeta.


 

 

Ja vi pratade i går på Rågsveds mötet  om det att ge service och att om någon frågar om hjälp i AA så ska man försöka att ställa upp. Jag har nog vart dålig på det, kanske beror det på rädsla eller lättja. Jag sitter i telejouren och vi har planerings möte nästa onsdag och då får jag jag se om det finns några plats att sitta på. Ja det finns det säkert men jag kan bara sitta på kvällarna eftersom jag även arbetar på ett vanligt företag, så att jag tjänar lite pengar. Alldeles för lite eftersom de inte räcker till räkningarna. Jag varken röker eller dricker så jag kan undra vart pengarna tar vägen? Jag vet att jag måste bli bättre på att hjälpa mina med bröder och systrar för att stå i mot alkoholens kraft.

Måste även lära mig mera böner, den bön jag kan bäst och helt utantill är sinnesro bönen. Men den hjälper mig mycket hela dagen i alla situationer. Ja den här veckan har jag semester och jag har bara latat mig. Jag måste faktiskt även städa och ägna mig åt hemmet också. Ja veckan går fortare än man tror och snart är det dags för arbete igen. Allt för att få den lilla lön jag får. Fast jag måste arbeta även med mig själv. Det gör jag genom att hjälpa mina med bröder och systrar som inte funnit nykterheten. Med hjälp av min högre kraft som jag i dag kallar för Gud att hjälpa mig.

Ja jag måste lära mig nya böner och jag börjar med Franciskus bönen på morgonen.

Kommentera här: