Att hjälpa andra

AA-tanke för dagen 30 augusti.

 

”Praktisk erfarenhet visar, att ingenting kan så effektivt försäkra oss mot återfall i dryckenskap som ett omfattande arbete bland andra alkoholister. Sprid budskapet vidare till andra alkoholister! Du kan hjälpa, när ingen annan kan. Du kan vinna deras förtroende, när andra misslyckas. Livet kommer att få en ny mening för dig. Att se hur människor tillfrisknar, att se dem hjälpa andra i sin tur, att märka hur ensamhet försvinner, att uppleva hur en gemenskap växer fram omkring dig, att få en stor skara vänner, detta är en erfarenhet som du inte får gå miste om.”
Är jag alltid redo och villig att hjälpa andra alkoholister?

 

Att begrunda idag.

 

En av hemligheterna bakom ett rikt liv är konsten att ge. En skenbar motsägelse här i livet är att ju mera du ger, desto mera har du kvar. Om du ger ut ditt liv på att tjäna andra, räddar du ditt liv. Du kan ge i överflöd och på så sätt leva i överflöd. Du är rik i ett avseende – du har en andlig kraft som är outtömlig. Låt ingen lågsinnad eller självisk tanke hindra dig att dela med dig av denna kraft. Ge ut av din kärlek, hjälp, förståelse och medkänsla, och gör det om och om igen. Ge av ditt personliga lugn och välbefinnande, din tid, dina pengar och, mest av allt, dig själv. Och du kommer att leva rikt.

 

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska leva för att ge. Jag ber att jag ska lära mig denna hemlighet bakom ett rikt liv.




Jag sitter i tele jouren ibland, fast den här månaden har det inte blivit någon gång som jag har suttit där. Fast jag berättar här hur jag gör för att få behålla min nykterhet. Fast jag är dålig på att gå på möten. Jag måste bli bättre på det.

Jag har svårt att ge eftersom jag har ett så stort ego. Jag hoppas att mina texter kan hjälpa någon här. Att den personen kan komma till insikt om att han eller hon kanske dricker för mycket. Jag berättar bara hur jag gjorde.

Ja det där var en väldigt bra bön, för det är just det jag måste be om. Att lära mig att skänka.

Kommentera här: