Ja varje morgon börjar jag med Franciskus bönen

AA-tanke för dagen 29 augusti.

 

”Vi kan inte klara oss utan bön och meditation. När vi vaknar, låt oss då tänka på de tjugofyra timmar, som ligger framför oss. Vi tänker över våra planer för dagen. Innan vi börjar, ber vi Gud att leda våra tankar. Vårt tankeliv kommer att ligga på ett mycket högre plan, då vi börjar dagen med bön och meditation. Vi avslutar vår meditationsstund med en bön om att Gud ska leda oss genom hela dagen och visa oss steg för steg hur vi ska handla. Grunden för alla våra böner är: Ske din vilja i mig och genom mig idag.”
Är jag uppriktig i min önskan att lyda Guds vilja idag?

 

Att begrunda idag.

 

Andas in godhetens och sanningens inspiration. Den är ärlighetens, renhetens, osjälviskhetens och kärlekens ande. Den är fritt tillgänglig för oss, om vi är villiga att helhjärtat acceptera den. Gud har givit oss två ting – Hans ande och förmågan att välja – att acceptera den eller inte, som vi själva vill. Vi äger den fria viljans gåva. När vi väljer själviskhetens och girighetens och övermodets väg, vägrar vi att acceptera Guds ande. När vi väljer kärlekens och tjänandets väg, accepterar vi Guds ande, och den strömmar då in i oss och gör allt nytt.

 

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska välja den rätta vägen. Jag ber att jag ska försöka följa den ända fram.



Den kan motverka mitt ego, för det har jag stort av och kan vara svårt att bli av med. Sinnesro bönen som är den ända bönen som jag kan utantill kan jag ta till i mellanåt, under dagens gång. Den kan vara bra när jag inte själv vet vad jag ska göra. Då ber jag Gud om sinnessro, att jag måste aceptera det jag inte kan förändra, Och att få modet att förändra det jag kan.

Jag ska nu ge er Franciskusbönen som jag läser varje morgon och som kan hjälpa mitt ego.

Franciskus bön

Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Där hatet härskar - låt mig sprida kärlek!
Förlåtelse där orätt har begåtts,
och enighet där splittring råder.
Där villfarelse finns - låt mig få bringa sanning.
Tro där tvivlet härskar
och förtröstan där förtvivlan råder.
Låt mig bringa ljus i mörkret
och glädje i bedrövelsen.
Min Gud och Mästare
Lär mig sträva efter att trösta hellre än att bli tröstad,
att förstå hellre än att bli förstådd,
att älska hellre än att bli älskad.
Ty det är genom att ge som vi får,
det är genom att glömma oss själva som vi finner oss själva,
det är genom att förlåta som vi själva får förlåtelse,
och det är genom att dö som vi föds på nytt till evigt liv.

Amen




Så jag måste bli mindre självisk i mitt ego, för jag vet ju hur jag är. Jag vill alltid ha först och det bästa, vet inte om det har med min alkoholism att göra eller om det beror på att jag har ADHD. Ja det vet jag ju i och för sig inte eftersom det inte är utrett ännu. Fast min hjärnskada psykologen trodde att det var det jag led av som liten när jag berättade om hur jag var som liten. Men hon ville inte skriva ut någon medicin eftersom jag även har en missbrukar sjukdom. Fast det borde finna medicin för oss med den här sjukdomen också. Fast jag får Gud så som jag ser honom/henne styra mina steg.

Så att jag väljer rätt väg.

 

Kommentera här: