Var inte mogen

Dagliga Reflektioner 31 oktober.

ATT UNDVIKA STRIDIGHETER.

Världshistorien visar oss spelet om stridande nationer och grupper, som slutligen slets sönder och gick under därför att de själva skrivit under avtal eller lockades att lägga sig i tvister. Andra splittrades av rena rama självgodheten, när de försökte tvinga på resten av mänskligheten tusentals år av sin egen erfarenhet.
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 121)

Som AA-medlem och sponsor vet jag att jag kan vålla svår skada, om jag ger efter för frestelsen att uttala åsikter och ge råd kring någon annans medicinska, äktenskapliga eller religiösa problem. Jag är varken läkare, familjerådgivare eller jurist. Jag kan inte tala om för någon annan hur han eller hon bör leva. Men jag kan berätta, hur jag själv har kunnat ta mig igenom liknande situationer utan att börja dricka och hur AAs steg och traditioner hjälper mig att leva.



Det var en ung kille som frågade för några år sedan om jag kunde bli hans sponsor, fast jag kände mig inte mogen då. Fast jag tror snarare att det berodde på mer på min rädsla. Jag ångar lite över min feghet att jag tackade nej för det hade kanske hjälpt både han och mig. Fast lite hjälper det mig att dela av mig här. Hoppas att det kanske hjälper någon.

Kommentera här: