Är så glad över de som har gått före.

Dagliga Reflektioner 29 november.

”AKTIVA VÄKTARE”.

För oss innebär den dock mycket mera än en sund strategi för kontakterna med omvärlden. Den är mer än en vägran att framhäva sig själv. Denna tradition är en ständig och praktisk påminnelse om att det inom AA inte finns någon plats för personliga ambitioner. Genom den blir varje medlem en aktiv väktare av vår gemenskap.
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 124)

En grundläggande ödmjukhet kommer till uttryck i den Elfte traditionen. Den tillåter mig att fullständigt deltaga i programmet på ett enkelt med ändå djupgående sätt. Den uppfyller mitt behov av att vara en väsentlig del i ett meningsfullt helt. Ödmjukheten för mig närmare samhörighetens och enighetens sanna anda, utan vilken jag inte skulle kunna förbli nykter. I vetskap om att varenda medlem är ett exempel på nykterhet och lever i den Elfte traditionen, kan jag uppleva friheten att var och en av oss är anonyma.

 




Ja när man ser gamlingarna så får jag ta rygg på dem för att själv slippa att trampa i klaveret och tro att jag kan dricka alkohol igen. Jag har hört på många möten att många som tar sig ett återfall har struntat i att gå på möten. Slutat att be till sin högre kraft om att lyckas med att skjuta det första glaset framför sig.

Kommentera här: