Kan inte många böner

Dagliga Reflektioner 31 juli.

EN BÖN FÖR ALLA ÅRSTIDER.

Gud, giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid 90.

Kraften i denna bön är överväldigande genom att dess enkla skönhet speglar AA-gemenskapen. Det händer att jag stakar mig när jag läser den. Om jag då undersöker den del jag har besvär med, hittar jag lösningen på mitt problem just nu. Första gången det hände blev jag rädd, men numera använder jag det som ett värdefullt redskap. Genom att acceptera livet som det är får jag sinnesro. Genom att utföra aktiva handlingar samlar jag mod. Och jag tackar gud för förmågan att skilja mellan situationer där jag kan handla och sådana jag måste lämna över. Allt jag äger är en gåva från Gud: mitt liv, min användbarhet, min förnöjelse och AA-programmet. Sinnesron hjälper mig att fortsätta framåt.
AA är den lättare och mindre krävande vägen.


Det här är väl den enda bönen jag kan ordentligt. Jag kan läsa den ett par gånger om dagen. Jag pratade med en kille på ett möte och han sa att han läste den bara på avslutning ut av mötena. Jag läser den rätt ofta. Som exempel på texten ovan. Kan be den bönen om vädret för det är inget vi kan göra åt. Fast vi kan ändå be om sinnesro. Regnar det så finns regnkläder eller paraplyer.

Som igår var jag på min stora idols konsert på Gröna lund och de var sagt att det skulle bli regn, fast det kom inte en droppe. Det jag lite förbaskad över var all fylla och att någon hade sträckt upp en banderoll med Tommy Kosmos börja sup igen. De som kan Lundell vet att Tommy Kosmos var en av hans karaktärer i en av hans böcker

 

.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Vad kul med Gröna lund. =)

Kommentera här: