Slipper att jaga

Dagliga Reflektioner 30 januari.

FRIHET FRÅN ... FRIHET ATT.

Vi kommer att känna en ny frihet...
(ANONYMA ALKOHOLISTER,sid 78.)

 Frihet är för mig både frihet från och frihet att. Den första frihet jag kan glädja mig åt är friheten från slaveriet under alkoholen. Vilken lättnad! Sedan börjar jag uppleva en frihet från  rädsla - rädsla för människor, för ekonomisk otrygghet, för att anförtro mig åt någon, för att misslyckas, för att bli försmådd. Sedan börjar jag åtnjuta frihet att  -frihet att välja  att vara nykter i dag, frihet att vara mig själv, frihet att uttrycka min åsikt, frihet att uppleva sinnesfrid, att älska och bli älskad och frihet att växa andligen. Men hur kan jag uppnå dessa friheter? Stora boken säger klart att innan jag är halvvägs igenom arbetet att gottgöra andra, kommer jag att börja känna en "ny" frihet. Inte den gamla friheten att hänsynslöst göra vad som föll mig in utan en ny frihet, som låter löftena i mitt liv gå i uppfyllelse.


I dag så slipper jag att jaga efter alkohol eller en återställare.Behöver inte fundera på vad jag gjorde i går.Slipper jaga efter pengar till mera sprit.Slipper även att skämmas för alla misstag jag har gjort.Klart att även i dag gör jag mycket misstag fast i dag så kan jag stå för dem.Jag är nu fri att göra vad jag vill inom sunt förnuft.

Kommentera här: