Ja där fann jag min kraft

Dagliga Reflektioner 3 februari.

ATT FYLLA TOMRUMMET.

 Vi behöver bara ställa oss själva en enda kort fråga:  "Tror jag nu eller är jag villig att tro, att det finns en makt starkare än jag själv ?" Så snart en människa kan säga, att hon tror eller är villig att tro, försäkrar vi henne att hon är på rätt väg.
(ANONYMA ALKOHOLISTER,sid 54.)

 Det har alltid fascinerat mig att studera vetenskapliga principer. Jag höll mig både känslomässigt och kroppsligt långt borta från människor när jag sökte uppnå den absoluta kunskapen. Gud och andlighet var meningslösa akademiska övningar. Jag var en morden, vetenskapligt inriktad människa. Kunskapen var min Högre makt. Om man bara satte upp ekvationerna rätt, var livet helt enkelt ett problem bland andra, som gick att lösa. Ändå höll mitt inre jag på att dö av min yttre persons lösning på livets problem, för lösningen var alkohol. Trots min intelligens blev alkoholen min Högre makt. Men genom den villkorslösa kärlek som strömmade mot mig från AA-medlemmar och AA-möten blev jag i stånd att avsätta alkoholen som min Högre makt. Den stora tomheten blev fylld. Jag hade funnit en verklig kraft, som var starkare än min egen. Jag hade funnit Guds kärlek. Det finns bara en ekvation som betyder något för mig nu: Gud finns i AA.


Ja jag vet att så där jätte smart var jag nog inte.Jag ville mest festa när jag var yngre.Så spriten eller fyllan var väl min högre kraft då.Men den drar ned en i fördärvet, till och med dödar en.Klart att jag hade säkert roligt i mina yngre dagar men till vilken nytta.Jag söp bort hela min ungdom och kunskap när jag var yngre.I stället för att utbilda mig och skaffa familj så söp jag och knarkade i stället.
Men när jag till slut kom till den gemenskapen jag nu mera är i. Där hörde jag många kloka ord och meningar.Där läste jag många bra böcker, och fann en kraft mycket starkare än alkoholen som hade förstört hela min ungdom.

Kommentera här: