Även jag är störd

Dagliga Reflektioner 30 december.

ANONYMITETEN.

Anonymiteten är den andliga grundvalen för våra traditioner och påminner oss ständigt om att ställa princip före person.
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid 125)

Den Tolfte traditionen blev viktig för mig tidigt i nykterheten. Tillsammans med de tolv stegen står den fortfarande i centrum för mitt tillfrisknande. När jag kom med i AA-gemenskapen insåg jag, att jag hade personlighetsstörningar. När jag första gången hörde den Tolfte traditionen, stod dess budskap mycket klart för mig: Det finns en omedelbar väg för mig att tillsammans med andra möta min alkoholism och åtföljande ilska, försvarsberedskap och aggressivitet. Jag fick uppleva hur Tolfte traditionen släppte ut luften ur mitt uppblåsta jag. Den lindrade min ilska och gav mig en chans att använda AA-programmets principer. Alla stegen plus denna speciella tradition har väglett mig genom årtionden av obruten nykterhet. Jag är tacksam mot dem som fanns här, när jag behövde dem.


Jag läste om mig på sajten  Flashback att jag var störd även innan misshandeln. Ja det kanske kan stämma. I alla fall om det stämmer det som står där. Att jag i mitt berusade tillstånd hade gått in i skinnheads lokalen och skrikit djävla rasister. Fast det vet jag inte om det stämmer eftersom jag då var så berusad. Klart att om det är rätt så var jag i så fall inte klok. Men jag skyller det på alkoholens inverkan på mig. Jag är glad över att jag är nykter i dag. Tänker mycket bättre och utsätter mig inte i sådana situationer längre.

Kommentera här: