Vill inte börja igen

Dagliga Reflektioner 30 augusti.

DET ENDA VILLKORET...

”En gång i tiden hade varje AA-grupp många regler för medlemskap. Alla var dödsförskräckta för att någonting eller någon skulle kapsejsa båten...
Den totala listan blev minst en mil lång. Om alla
dessa regler hade tillämpats överallt, så kunde ingen i världen ha kommit med i AA...”
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid 99.

Jag är tacksam över att det enda den Tredje traditionen kräver av mig är en önskan att sluta dricka. Jag hade brutit löften i åratal. I AA-gemenskapen behövde jag inte avlägga några löften alls. Jag behövde inte rådbråka min hjärna. Efter att i ganska dimmigt tillstånd ha suttit med på ett enda möte förstod jag att jag hade kommit hem. Jag behövde inte svära evig kärlek. Men jag blev omkramad av fullständiga främlingar. De sade: ”Det blir bättre” och ”En dag i taget klarar du det”. Det var inte längre främlingar utan omtänksamma vänner. Jag ber Gud hjälpa mig att sträcka ut en hand åt människor som vill bli nyktra – och att för allt i världen hjälpa mig bevara min tacksamhet.



Vill inte börja dricka igen eftersom jag slutade dricka för tretton år sedan. Det har hjälpt mig att ta bara en dag i taget. Var på ett möte i går. Det roliga var att det kom en nykomling dit. Så vi tog det första steget igen. Det är det viktigaste setget att erkänna sin beroendesjukdom. Läste även om Persbrandt i Aftonbladet. Han går ju nu mera på NA för att han tycker att AA är tråkigare. Fast det är ju samma tolvstegs program.

Kommentera här: