Jag vill inte vara anonym

Dagliga Reflektioner 29 augusti.

JAG VÄLJER ANONYMITETEN.

Vi är säkra på att ödmjukhet, uttrycket genom anonymitet, är det bästa skydd som Anonyma Alkoholister någonsin kan få.
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 127.

Eftersom det inte finns några regler i AA, väljer jag själv vad jag vill ha, och då väljer jag anonymiteten. Jag önskar ödmjukt att Gud skall använda mig som ett av sina redskap i detta program. Jag vill bidra genom att frikostigt ge av mig själv och låta ödmjukhet ersätta mitt uppblåsta jag. Med tilltagande nykterhet kan jag trycka undan den där lusten att ropa ut till hela världen: ”Jag är medlem i AA”. Det får mig att känna inre frid och glädje. Jag låter andra se hur jag förändras och hoppas att de ska fråga vad som har hänt med mig. De andliga principerna är för mig viktigare än att döma, leta efter fel och kritisera. Jag vill att det skall finnas kärlek och omtanke i min grupp så att jag kan växa.



Jag väljer att bryta min anonymitet, för att visa att genom alkohol intag så kan man råka ut för mycket dåliga konsekvenser. En var ju misshandeln jag råkade ut för 1995. Fast jag blev ju inte nykter förens 1998. Men därför vill jag visa upp mig att jag har blivit nykter. Det var därför jag var med i härligt hemma för några veckor sedan.

Fast för den skull så har inte AA någon ensamrätt att få folk nyktra, utan det finns många olika som kan få en nykter. Fast jag kom till AA för 20 år sedan. Men jag själv blev ju inte nykter för 13 år sedan. Det har hjälpt mig att gå på möten. Men jag känner flera som har blivit nyktra på annat håll.

Kommentera här: