Viste knappt vad ödmjukhet var

Dagliga Reflektioner 28 april.

TVÅ STORARTADE EGENSKAPER.

Allt framåtskridande i AA kan sammanfattas i två ord: Ödmjukhet och ansvar. Hela vår andliga utveckling står i direkt relation till vårt fasthållande vid dessa två storartade egenskaper.
SOM BILL SER DET,sid.93.

Att acceptera och respektera andras åsikter, prestationer och rättigheter och att medge mina egna fel visar mig vägen till ödmjukhet. Att tillämpa AA:s principer i alla mina angelägenheter visar mig hur man tar ansvar. Att följa denna vägledning ger tilltro till Fjärde traditionen och till AA-gemenskapens alla övriga traditioner. Anonyma Alkoholister har utvecklat en livsfilosofi som är full av bäriga skäl, rik på giltiga principer och etiska värden, en livssyn som kan utvidgas bortom gränserna för alkoholisternas skara. För att följa dessa principer behöver jag bara be – och ta hand om andra som om var och en vore min broder.


Ja i början ut av min nykterhet så viste jag knappt vad ödmjukhet var. Ja själva ordet alltså. Då var jag hos en psykolog angående misshandeln ut av mig. Vi pratade om han som hade gjort det. Förövaren hade ju själv mist livet i ett våldsdåd. Hon frågade mig då om jag hatade honom ? Jag svarade nej jag hatar inte honom utan det han har gjort mot mig. Hon svarade då att hon tyckte att jag var väldigt ödmjuk.

Ja jag kanske är det vad vet jag. Nu mera så finns det säkert någon anledning till att saker och ting sker. Jag vet att själv misshandeln var lite ut av mitt eget fel i och med att jag var väldigt berusad. När jag var full så var jag väldigt kaxig. Så jag sa till psykologen att jag förtjänade säkert stryk då. fast inte det han gjorde sedan att han hoppade på ansiktet när jag låg medvetslös.

Kommentera här: