Det här har jag alltid tyckt

Dagliga Reflektioner 29 april.

GRUPPENS SJÄLVBESTÄMMANDE.

En del kanske tycker att vi har fört principen om gruppernas självbestämmande alltför långt. I sin ursprungliga långa version förkunnade Fjärde traditionen: ”Två eller flera alkoholister, som är samlade för sin nykterhets skull, kan kalla sig en AA-grupp, såvida de som grupp inte har något annat syfte"…men denna extrema frihet är inte så farlig som den ser ut.
AA COMES OF AGE,pp.104-05.

Som aktiv alkoholist missbrukade jag varje frihet som livet erbjöd. Hur kunde AA vänta sig att jag skulle respektera den extrema frihet som Fjärde traditionen ger? Att lära mig respekt har blivit ett livslångt arbete.
AA har fått mig att fullt ut inse behovet av disciplin och att om jag inte tillämpar den inifrån, får jag betala ett pris. Detta gäller för grupper också. Fjärde traditionen styr mig i en andlig riktning trots mina alkoholistiska böjelser.



Att traditionerna är lite ut av gruppens riktlinje. Medans stegen mer är individuelt. Ja som aktiv så kände jag mig alldeles för fri. "Ähh jag orkar inte gå till jobbet i dag, det skulle vara trevligare att sitta ute i solen och ta en öl." Det kostade mig jobbet jag hade. Nu mera så har jag en annan slags frihet. Frihet under ansvar kallar jag det för.

Fast nu när jag läser det här så vet jag vad det är jag har missat, det är mitt arbete med min egna diciplin. Jag har en väldigt dålig diciplin. Fast jag har i alla fall diciplin att gå till jobbet varje dag, och att även skriva det här varje dag. Ja  jag ska erkänna jag kanske inte är perfekt för jag kanske har missat någon dag. fast jag är ju mänsklig och mänskligheten har väl rätt att göra fel ibland.

Kommentera här: