Det viktigaste

Det första steget är det viktigaste steget. Det är det ända steget du kan ta fullt ut. Att erkänna för dig själv att du är alkoholist. Många av dina vänner och bekanta , framför allt familjen har vetat det länge. Fast det är väldigt svårt att själv erkänna för sig själv att man inte kan dricka alkohol. För mig tog det väldigt lång tid. Fast till slut så kunde jag erkänna att jag inte kunde dricka någon alkohol. Det höll ju till och med på att sluta med min död. Fast för den skull så slutade jag inte att dricka. Läkarna sa att jag inte fick dricka någon alkohol på ett år efter misshandeln. Okey sa jag och drack ingen alkohol på ett år. Fast när året var till ända så tänkte jag att har jag hållt upp i ett år så är jag nog inte en riktig alkoholist. Så jag började igen. Fast som de som har sjukdomen alkoholism vet att bara för att man inte dricker på ett år så blir det bara värre. Man dricker desto mera. Jag kan inte dricka någon alkohol. Fast jag dricker alkoholfri öl. Fast det kan jag inte rekomendera. Jag har hört många på möten som har fallit tillbaka på att börja dricka igen. Nu har jag inte druckit något över 1 % alkohol på 10 år. Har lärt mig det att ta en dag i taget. Säger inte att jag aldrig mer ska dricka utan säger att i dag ska jag inte dricka någonting.

Kommentera här: