Bilkörning

Såg i går ett par pundare hålla på med en bil. De försökte komma in i den. Då kom det en kille med ett litet barn och ropade på dem. De sa att det var deras bil och att de hade tappat nyckeln eller något. En  av pundarna visade till och med legget. Killen med barnat gick i väg han sa att han skulle ringa snuten. Jag såg att han tog upp mobil etelefonen. Han ringe väl antagligen. Pundarna höll på ett bra tag de kom till slut in i bilen. De satte sig i den och höll på att mecka eller något. Efter ungefär 45 minute så kommer tydligen polisen. Det var bonus dottern som sa att de var här. Jag gick ut på balkongen efter ett tag då hade polisen åkt. Jag såg ju att de var påtända pundarna alltså. Efter ett tag så drog de iväg med bilen. Jag fattar inte att polisen kan låta sådana få sätta sig bakom ratten. Det är noll tolerans med alkohol. Fast tydligen får man köra bil på tända. Förstår ingenting. Själv har jag aldrig suttit bakom raten onykter fast jag vet att många gånger har jag kört bakfull. Det är lika illa det. Fast nu har de dragit körkortet på grund ut av hjärn skadan.

Kommentarer:

1 Atina:

skriven

Hej Christer! Kul att Du har 9 bast nu. Jag har 11 om 1 månad. Jag önskar Dej verkligen lycka till att Du kommit tillbaks till livet så bra efter den hemska misshandeln Du utsattes för, som jag minns mycket väl att jag läste om. Jag tror att Du gjorde rätt i situationen med pundarna. Det var ju bra att de visade leg, det är ju inte vanligt...haha. Om det nu var deras eget! Men poliserna var väl trötta och likgiltiga som de flesta patrullerande verkar vara. Annars är de ju precis tvärtom och slår folk halvt fördärvade ibland. Men man ska ju inte generalisera. Det går alldeles utmärkt att prata med en pundare (amfetaminist) annars men inte störa dem när de begår ett brott eller är nojiga eller avtända.
Jag har själv råkat ut för en neurologisk skada. Det är en kärlbristning i halsartären, mellan 2 av de 3 skikt som finns på kärlväggarna. Det samlas blod emellan som koagulerar och leder till en stroke så småningom. Uppkommer spontant eller vid hastig eller konstig vridning på halsen. Kan hända, alltså. Jag fick en för 1 år sedan och klantarslena till läkare på min Vårdcentral bad mej bara gå hem och ta ett par alvedon. Då hade jag ont i halva ansiktet och huvudet och de borde begripit att det var nåt neurologiskt. Men jag hade Gud med mej och slapp en stroke. Låg 3 månader förra sommaren och grät i soffan hemma. Envis som jag är lyckades jag via andra kanaler fixa remiss till neurologen och jag är så bra på att tjata till mej mina rättigheter, så efter 6 veckor var jag där och fick medicin mot värken, skallröntgen som uteslöt tumör etc. Först i slutet av nov.-05, när jag fick så ont i ögat att jag trodde det skulle sprängas, hamnade jag på Huddinge där de på magnetröntgen kunde se vad det var. Fick blodförtunnande, missade min Brasilienresa och åkte senare med min dotter till Venezuela och vilade upp mej ett par veckor. Tiden gick och jag opererade en fotskada. Nu hade jag en ny op. på gång i ena axeln (är helt slut efter allt som hänt mej under 2 års tid), men häromdagen fick jag tillbaks det här med artärerna och tappade tidsuppfattningen och ord (det känner ju Du igen, eller hur), hade ingen balans och for som ett råfyllo mellan väggarna aldeles yr i skallen. I förrgår kväll panikjävlainihelvetesont högst upp i nacken, in på Huddingeakuten. De skulle lägga in mej men jag mådde en aning bättre o ville hem eftersom jag ska sälja ett hus på söndag o måstedit innan o hämta prylar. Var alldeles kaninröd i ögonen och minnet var lika kort som en snopp i en isvak. Kan inte prata utan att upprepa mej hela tiden och folk, som tycker att jag ser frisk ut, även folk i gemenskapen som jagberättat det för, tittar konstigt på mej när jag delar och trappar ord etc. Så nu har jag beslutat mej för att sluta dela tills/om jag blir bra igen. Eftersom jag dessutom fick en propp i ena ögat i skiftet maj/juni, ser jag som en kratta. Nu står jag standby att åka in för magnetröntgen med 1 timmes varsel. Jaja, shit happens hela tiden! Har ju min högre krafts axel att luta mej mot så jag behöver i alla fall inte bli galen och börja kröka igen trots snart 2 års sjukskrivning.
Ja, Christer nu har jag pratat så mycket om mej själv för jag hade helt glömt vad det handlade om från början, kanske har jag upprepat mej också. Orkar inte redigera. Men det kan Du ta, det vet jag. På sätt och vis känner vi ju varandra - vi är ju båda med i gemenskapen. Kram från Atina

2 Atina:

skriven

Christer! Glömde: nolltolerans mot alkohol och bilkörning skrev Du ju!.Självklart ska det vara 0,00 promille inför en bilkörning och naturligtvis inga droger! Har inte heller kört rattfull, inte heller bakis men ofta zonkad av brass. Då körde jag sakta och försiktigt som alla flummare gör, men det är definitivt inget att rekomendera eftersom reaktionsförmågan är nedsatt även om man inte vinglar omkring på vägen som rattfyllona gör.
Om jag skulle se en packad människa kliva in i en bil skulle jag säga åt personen från behörigt avstånd, att han ska ge fan i vad han är på g att göra, men på "vårat" sätt:" Du grabben, sätt Dej inte och kör, Du riskerar ditt och andras liv och det är en brottslig handling".Om han ändå sätter sej i bilen och startar motorn vänder jag mej om, går bort en bit och ringer polisen och memorerar bilnumret. Mer än så ska jag i alla fall inte göra,jag har gjort det jag ska. Punkt slut.
Jodu! Intolerans, som var ett av Dina stickord får man verkligen känna av som hjärnskadad!

3 Christer:

skriven

Ohh tack för din delning den verkligen värmde. Ja vi pratar ju samma språk. Tack för att du finns.

4 Anonym:

skriven

Hej, noll tollerans e ju en självklarhet, men för en pundare är det vardag o köra påtänd, det är ett "normalt" beteende. Man kan ju undra varför inte snutarna gjorde nåt.
Körde själv påtänd i många år, fan va puckad man blir av alla dessa droger. Grattis till dina 9 år, själv har jag bara lite över 2 år.

5 Micke:

skriven

Glömde signera. Ha de gott

Kommentera här: